تاثیر ترکیبات مختلف مواد ارگانیک، بقایای گیاهی و کودهای زیستی بر بهره وری، اقتصاد و سلامت خاک نظام های کشت ارگانیک بر پایه برنج

سال انتشار: 1390
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,336

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

MAST01_1091

تاریخ نمایه سازی: 19 خرداد 1391

چکیده مقاله:

این مطالعه به منظور بررسی کشت ارگانیک نظام های کشت بر پایه برنج با در نظر گرفتن تغذیه گیاهی در طی سال های زراعی 07-2006 و 08-2007 میلادی در مزرعه تحقیقاتی موسسه تحقیقات کشاورزی هندوستان (پردیس پوسا) واقع در دهلی نو انجام شد. طرح آزمایشی بصورت استریپ پلات با سه تکرار اجرا شد. تیمارها شامل دو نظام کشت (برنج - گندم و برنج-گندم- ماش سبز) در ستون ها و هفت ترکیب از کودهای ارگانیک، بقایای گیاهی و کودهای زیستی {شاهد، کود حیوانی معادل 60 کیلوگرم نیتروژن در هکتار(FYM)، ورمی کمپوست معادل 60 کیلوگرم نیتروژن در هکتار(VC)، کود حیوانی + بقایای گیاهی کشت قبلی به میزان 6 تن از گندم و برنج و 3 تن از ماش سبز(FYM+CR)، ورمی کمپوست + بقایای گیاهی کشت قبلی به میزان 6 تن از گندم و برنج و 3 تن از ماش سبز (VC +CR)، کود حیوانی + بقایای گیاهی کشت قبلی به میزان 6 تن از گندم و برنج و 3 تن از ماش سبز + کودهای زیستی(FYM+CR+B)، ورمی کمپوست + بقایای گیاهی کشت قبلی به میزان 6 تن از گندم و برنج و 3 تن از ماش سبز + کودهای زیستی (VC+CR+B)} در ردیف ها بودند. در این آزمایش بیشترین عملکردها به ترتیب از VC+CR+B و FYM+CR+Bبدست آمد و هر دوی این تیمارها بیشترین اثر مثبت را بر روی ساختار فیزیکی و شیمیایی و بیولوژیکی خاک داشتند. ضمن اینکه نظام کشت برنج-گندم-ماش سبز از نظر اقتصادی پایداری بیشتر و از لحاظ حاصلخیزی خاک نیز نسبت به نظام کشت سنتی برنج-گندم برتری داشت.

نویسندگان

محمدرضا داوری

دکتری اگرواکولوژی، دانشگاه پیام نور اراک

مهدی جلولی

کارشناس ارشد اقتصاد، جهاد دانشگاهی اراک

بهروز محمدپرست

دکتری بیوتکنولوژی گیاهی، دانشگاه ملایر

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • Duxbury, K.G. and Gupta, B.R. 2000. Effect of farmyard maDure, ...
  • Ladha, S., Rolalndonu, R. and Moriu, T. 2000. Some aspects ...
  • Prasad, R. 2005. Organic farming vis-a-vis moderm agriculture. Current Science ...
  • Sharma, S.N. and Prasad, R. 1999. Effect of Sesbania gre ...
  • Sharma, S.N., Prasad, R. and Singh, S. 2005. The role ...
  • نمایش کامل مراجع