بررسی سبک شناسانه لایه موسیقایی غزلیات خلیل االله خلیلی (شاعر معاصر افغانستان)

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 753

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

MATNPAGOOHI05_061

تاریخ نمایه سازی: 26 مرداد 1397

چکیده مقاله:

لایه موسیقایی یکی از لایه های پنجگانه تشکیل دهنده شعر است که در بررسی های سبک شناسانه موردتوجه بسیار قرار میگیرد. در این لایه سطوح مختلف موسیقایی (بیرونی، کناری، درونی و معنوی) مورد بررسی قرار میگیرند و بر اساس بسامد و آمارگیری، غنا و ضعف هر یک و نقش آن در انتقال محتوا و شاکله سبکی شاعر ارزیابی میشود. بر این اساس لایه موسیقایی در غزلیات خلیل االله خلیلی، شاعر شهیر افغان، بررسی شد که برآیند بر این قرار است: موسیقی درونی برجسته ترین سطح موسیقایی در غزلیات خلیلی است و برآمده از بسامد چشمگیر سجع (به ویژه موازنه)، تکرار (صامت و واژه) و جناس (ناقص اختلافی) است. موسیقی کناری و بیرونی به اقتضای قالب غزل در تمامی آثار رعایت شده است؛ فراوانی چشمگیر آثار مردف، به تقویت این سطح از موسیقی انجامیده؛ هرچند که استفاده از ردیفهای فعلی و قافیه های آسان، امکان ترکیبسازی و آشناییزدایی را از شاعر سلب کرده است. بسامد سه بحر رمل، هزج و مجتث و عدم تنوع در آن، به ضعف این سطح و گاهی عدم تناسب وزن و محتوا انجامیده است. همچنین است بهرهمندی از اوزان جویباری که القاگر نوعی سکون و استمرار ملایم در محتوا محسوب میشوند. موسیقی معنوی نیز از غنای کمتری نسبت به موسیقی درونی برخوردار است و به بهره مندی از مراعات النظیر، تضاد و ایهام محدود میشود.

نویسندگان

نسیمه احمدی

کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا (س)

مهین پناهی

استادگروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا (س)

سپیده یگانه

استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا (س)