تاثیرپذیری و جایگاه تصوف و عرفان در اندیشه های سعدی و غزالی وتطبیق آن با عرفان امام خمینی (ره)

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 656

فایل این مقاله در 30 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

MATNPAGOOHI05_098

تاریخ نمایه سازی: 26 مرداد 1397

چکیده مقاله:

در میان شاعران بزرگ ایران، سعدی از جمله شاعرانی است که از خویش سخن گفته است. اما با اندکی تامل در آثار وی درمی یابیم که شناسایی شخصیت، افکار و آثارش رمز و رازهای بیشتری نسبت به شاعران دیگر دارد. همچنین گفته های سعدی در نوشته هایش به ویژه در زمینه ی عشق و عرفان، با نوعی ابهام همراه است.از سوی دیگر به نظر میرسد این باورها و افکار تحت تاثیر اندیشه ها، عقاید و تفکرات امام محمد غزالی بوده است. اینمتفکران در نظامیه ی بغداد به فاصله ی یک قرن از یکدیگر به تعلیم و تعلم پرداختند سعدی در باب هشتم گلستان به طور مستقیم اشاره می کندمرا در نظامیه ادرار بود و همچنین نظر به تدریس کتابهای غزالی و تاثیر مستقیم و غیر مستقیم از وی درنهایت میتوان بدین نتیجه رسید که سعدی با هنرمندی تمام این تاثیرپذیری از تفکرات و عقاید غزالی را بسیار ادیبانه و هنرمندانه در نوشته هایش منعکس کرده است. افزون بر این،غزالی همانند سعدی یک فقیه شافعی با مسلک اشعری و هم متکلمی متمایل به تصوف و عرفان بوده است. ما در این مقاله بر آن هستیم تا با استفاده از نظریه های مطرح در ادب تطبیقی به بررسی تاثیرپذیری سعدی از امام محمد غزالی در موضوع عرفان و تصوف پرداخته و آنگاه آن را با تفکرات امام خمینی )ره( مقایسه نماییم. و از رهگذر این مقایسه به بیان وجوه مشابه افکار امام خمینی با عرفان سعدی و غزالی بپردازیم.

نویسندگان

مریم غفوریان

دکتری ادبیات عرفانی دانشگاه بین المللی امام خمینی ره قزوین