خوانش نگاره نبرد بهرام و اژدها براساس نقد آیکونولوژی

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,112

فایل این مقاله در 30 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

MATNPAGOOHI05_137

تاریخ نمایه سازی: 26 مرداد 1397

چکیده مقاله:

نگاره کشتن بهرام اژدها را در هرات با بیانی نمادین، به روایت تصویری از این واقعه میپردازد. این نگاره، با ارایه گزارشی متفاوت از نبرد نیکی و بدی به تصویر کشیده شده است. با توجه به اهمیت آیکون اژدها در هنر ایران، به ویژه در نگارگری ایرانی، و با استفاده از محتوای اسطورهای اژدها، پژوهش بر آن است که با استفاده از دانش آیکونولوژی، به تحلیل نگاره های نبرد بهرام با اژدها در ارتباط با متن بپردازد. روش تحقیق توصیفی تحلیلی و با رویکرد آیکونولوژی به مفاهیم کاربردی آیکونوگرافی که شامل استحاله، تیوری تقلید، ابزار انتقال، دانش نقشمایه ها را در برمیگیرد، پرداخته شده است. هدف مطالعه معانی و مفاهیم نمادین از ورای نگاره کشتن بهرام اژدها را متعلق به دورهی هرات در زمان سلطان حسین بایقرا است. مقالهی حاضر به این پرسش پاسخ میدهد که: رابطه معنادار میان نگاره و متن درج شده در هفت پیکر نظامی چیست اطلاعات به صورت کتابخانه ای و اسنادی گردآوری شده است. بررسیها حاکی از این است که ویژگیهایی که در نگاره به تصویر کشیده شده است تحت تاثیر روایت ادبی قرار گرفته و نقاشی به عنوان یک ابزار انتقال توانسته فنون ادبی بکار رفته در شعر را به تصویر بیاورد.

کلیدواژه ها:

نگاره نبرد بهرام و اژدها ، نقد آیکونولوژی ، مکتب هرات ، هفت پیکر نظامی

نویسندگان

مژده شرفخواه

کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران

فتانه محمودی

دانشیار، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه مازندران