اندازه گیری مقدار گردوغبار ریزشی در استان یزد با استفاده از تله رسوبگیر MDCO در سال 2015

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 447

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

MDCONF01_246

تاریخ نمایه سازی: 11 مرداد 1396

چکیده مقاله:

پدیده گردوغبار در ردیف بزرگترین مشکلات جدی محیطی در مناطق خشک و نیمه خشک است که اثراتمخربی را برای ساکنان این مناطق به همراه دارد. بیش از دو سوم ایران در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار گرفتهاست، از این رو اندازه گیری گردوغبار به منظور انجام مطالعاتی چون تهیه نقشه های پهنه بندی مکانی و زمانیگردوغبار و یا بررسی ویژگیهای فیزیکی و تجزیه شیمیایی آن برای منشایابی و تعیین عناصر مضر ضروری است.امروزه برای اندازه گیری غبار ریزشی دو روش محاسبات تیوری و اندازه گیری آزمایشگاهی وجود دارد. یکی ازروش های آزمایشگاهی و ساده استفاده از نمونه گیر و تله های رسوبگیری برای جمع آوری غبارهای افقی و عمودی می باشد. در نمونه گیری افقی و عمودی تله رسوبگیر تیله ای (MDCO(Marble Dust Collector برای جمع آوری ذرات غبار ریزشی بیشترین راندمان را دارا می باشد. تله رسوبگیر طراحی شده برای این پژوهش شامل یک ظرف پلاستیکی دایره شکل به قطر 22/5 سانتی متر است ضمن اینکه درون ظرف سه ردیف گوی شیشه ای با قطر متوسط 1/6 سانتی متر جهت جلوگیری از فرار گردوغبار ریخته شده است. اندازه گیری انجام شده از گردوغبار ریزشی شهر یزد در سال 2015 به نشان داد که به طور کلی در سال 2015 در 109 کیلومتر مربع منطقه مورد مطالعه در مجموع 12057 تن گردوغبار ریزشی در شهر یزد داشته ایم.

کلیدواژه ها:

گرد و غبار ریزشی ، یزد ، MDCO

نویسندگان

رضاعلی فلاح زاده

دانشجوی دکتری مهندسی بهداشت محیط، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران

مجتبی صادق نیا

دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران

احمد فتاحی

کارشناس مهندسی بهداشت حرفه ای، مرکز بهداشت ابرکوه، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی، یزد، ایران