بررسی عدم جامعیت انفرادی قرآن کریم از دیدگاه میرزا مهدی اصفهانی

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 408

فایل این مقاله در 6 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

MEAHBT01_530

تاریخ نمایه سازی: 11 خرداد 1397

چکیده مقاله:

به اجماع همه مسلمانان، قرآن کریم دارای جامیعت است؛ به این معنا که قرآن شامل تمام برنامه های هدایت، سعادت و خوشبختی انسان ها در تمام اعصار و ازمنه است؛ حال این سوال مطرح می شود که آیا عقل بشری، به تنهایی قادر به درک و فهم این برنامه سعادت می باشد و آیا لازم می آید مفسری الهی وجوه این برنامه سعادت را برای مردم تبیین کند در پاسخ به سوالات مذکور باید گفت؛ فهم جامع و تفصیلی تمامی ابعاد قرآن کریم از دسترس بشرعادی خارج می باشد؛ زیرا قرآن، کلام الله است و کلام الهی با کلام بشری متفاوت است. پس نیازمند به مبین یا مبیناتی دارد که آشنا به علم ، زبان و فهم جملگی مراد های قرآنی باشند. بنابراین قرآن کریم در کنار این مبینان دارای حجیت جمعیه می شود به این معنا که قرآن با وجود مبین، جامع می گردد و بدون آن مبهم است و قابل فهم عمومی نمی باشد. با وجود مبین، هدف قرآن -که هدایت و سعادت بشر است- محقق می گردد.البته لزوم وجود مبین در کنار قرآن، دلایل مهم دیگری نیز دارد؛ از جمله اینکه قرآنی -که در حال حاضر در دست بشر است- توسط مردمعادی جمع آوری شده است؛ و ترتیب نزول آیات و سوره های آن مطابق با قرآنی که خداوند بر پیامبرش نازل کرده نمی باشد؛ براین اساسچنین کلامی، نمی تواند مقصود متکلمش را به درستی بیان کند مگر توسط کسانی که به مرادهای قرآن کاملا اشراف و علم دارد. مصداق چنین کسانی، جز وجود مقدس رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) و ایمه معصومین (علیهم السلام) نمی باشند.

نویسندگان

فریبا بزی

گروه الهیات و معارف اسلامی.دانشگاه سیستان و بلوچستان

ثریا دهباشی

گروه الهیات و معارف اسلامی.دانشگاه سیستان و بلوچستان

علی اکبر نصیری

عضو هییت علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان