فرایند ادراک فضای ساختهشده مبتنی بر پدیدارشناسی مکان

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,016

فایل این مقاله در 9 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

MEMARI03_089

تاریخ نمایه سازی: 22 آبان 1395

چکیده مقاله:

موضوع احساس و ادراک از طرفى شامل بحث و بررسى خصوصیات فیزیکى محرک و چگونگى پاسخ فیزیولوژیکى موجود زنده یا احساس است و از سوى دیگر خصوصیات روانى، یادگیرىها، تجربهها و انگیزههاى فرد در موقعیتهاى اجتماعى و برداشت او را شامل مىشود. در روانشناسى احساس و ادراک در گام اول با چندین مفهوم که هر چند مقارن و همزمان یکدیگر محقق و «مفهومسازى » ،«حافظه » ،« ادراک » ،« احساس » : مىشوند ولى با دقت متمایزند، روبهرو مىشویم؛ این مفاهیم عبارتند از اگر احساس تابعى از محرک است، ادراک نیز تابعى از محرکهاى خاصى همچون یادگیرىهاى قبلى، انتظارات، .« شناخت » حالات انگیزشى، متغیر عاطفى یا شناختى و نهایتاً اتخاذ تصمیم و اراده فرد ادراک کننده است. بشر در طول تاریخ اهمیت این موضوع را دریافته که حواس، ما را در مرکز دنیا قرار میدهد. حواس به ما این امکان را میدهد که توصیفی از خود و آنچهپیرامونمان قرار دارد داشته باشیم. حواس انسانی از زمان یونان باستان مورد توجه فلاسفه بوده و حس بینایی بهعنوان مهمترین دریچه ادراک انسانی در بالاترین مرتبه قرار گرفته است. این اهمیت را میتوان در نظرات اندیشمندان و معماری آن دوره مشاهده کرد. افلاطون ادراک بینایی را بهعنوان بزرگترین هدیه اعطا شده به انسان معرفی می کند.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

الهه رحیمپور

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد نطنز

قاسم مطلبی

دکتری معماری، استادیار گروه معماری پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران

علی اکبری

دانشجوی دکتری معماری، دانشکده هنر و معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آنتونیادس، آنتونی سی (1388)، بوطیقای معماری، ترجمه احمدرضا آی، چاپ ...
  • اکبری، علی (1394). «مفهوم معماری چندحسی و چالش فناوری دیجیتال»، ...
  • اکبری، علی (1394). «ادراک حسی و پدیده‌شناسی فضای ساخته‌شده»، در ...
  • اکبری، علی (1394). «تفکر حسی و خلق فضای معماری»، در ...
  • بازرگان، عباس و دیگران (1389). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری، ...
  • باشلار، گاستون(1391). بوطیقای فضا، ترجمه مریم کمالی و محمد شیربچه. ...
  • پالاسما، یوهانی (1390)، چشمان پوست معماری و ادراکات حسی، ترجمه ...
  • پالاسما، یوهانی (1392)، دست متفکر، حکمت وجود متجسد در معماری، ...
  • پالاسما، یوهانی (1393)، «هندسه احساس، نگاهی به پدیدارشناسی معماری»، ترجمه ...
  • پرتوی، پروین (1386). «نقد پدیدارشناختی و مطالعات تطبیقی هنر»، در: ...
  • پرتوی، پروین (1387). پدیدارشناسی مکان، تهران: فرهنگستان هنر. ...
  • دادگران، محمد (1385). مبانی ارتباطات جمعی، چاپ نهم، تهران: مروارید. ...
  • رشیدپور، ابراهیم (1354)، آینه‌های جیبی آقای مک‌لوهان، چاپ اول، تهران: ...
  • شیرازی، محمدرضا (1391). معماری حواس و پدیدارشناسی ظریف یوهانی پالاسما، ...
  • قبادیان، وحید (1382). مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب، ...
  • گروتر، یورگ (1375). زیباشناسی در معماری، ترجمه: جهانشاه پاکزاد، چاپ ...
  • گیل، دیوید و بریجت آدامز (1384)، الفبای ارتباطات، ترجمه: رامین ...
  • مجله ایران آذین 1390، بافت و نقش در معماری، شماره ...
  • مرلوپونتی، موریس(1391). جهان ادراک، ترجمه فرزاد جابرالانصار، تهران: ققنوس. ...
  • معظمی، منوچهر (1390). «تلقی استاد از فضا و تاثیر آن ...
  • مک‌لوهان، مارشال (1377). برای درک رسانه‌ها، ترجمه سعید آذری، چاپ ...
  • مورن، ادگار (1391). روش شناخت شناخت، ترجمه علی اسدی، چاپ ...
  • هال، ادوارد تی (1390)، بعد پنهان، ترجمه: منوچهر طبیبیان، چاپ ...
  • هایدگر، مارتین (1391). هستی و زمان، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، چاپ ...
  • هایدگر، مارتین (1379). «ساختن، باشیدن، اندیشیدن»، در: نیچه و دیگران، ...
  • هوسرل، ادموند (1381). تاملات دکارتی، مقدمه‌ای بر پدیده‌شناسی، ترجمه عبدالکریم ...
  • نمایش کامل مراجع