بررسی نشت الکترولیتها و پراکسیداسیون لیپیدهای غشا، شاخصی برای ارزیابی میزان تحمل به سرمای دیررس بهاره در ارقام گندم نان (Triticum aestivum)

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 735

فایل این مقاله در 5 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NABATAT13_0924

تاریخ نمایه سازی: 4 آذر 1393

چکیده مقاله:

وجود روشی موثر برای ارزیابی ارقام متحمل به تنش سرمای دیررس بهاره اهمیت زیادی دارد. سرمایی که در بهار با شروع رشد گندم و همزمان با مرحله رشدی حساس گیاه (مرحله گلدهی) اتفاق میافتد، سرمای دیررس بهاره نامیده میشود. پژوهش حاضر با القای تنش در مرحله گلدهی، اثرات آن را در ارقام رایج بوسیله صفات فیزیولوژیک مرتبط با غشای سولی بررسی مینماید. شبیه سازی تنش در مقیاس زادوکس 68-50، به روش آزمایشگاهی انجام گرفت. نشت الکترولیتها به روش Bertin و همکاران ( 1996 ) و پراکسیداسیون لیپیدها بهروش De vos و همکاران ( 1991 ) انجام شد. تجزیه واریانس صفت نشت الکترولیتها نشان داد، سطوح تنش سرمای دیررس بهاره و اثر متقابل رقم در سطوح تنش اختلاف معنیداری در سطح 5% دارند. ارقام بزوستایا و زارع بیشترین پایداری غشا را در سطوح دمایی مختلف نسبت به سایر ارقام و رقم آذر 2 ناپایداری بیشتری را دارد. تجزیه واریانس صفت پراکسیداسیون لیپیدها نشان داد، ارقام اختلاف معنیداری در سطح احتمال 1% دارند و مقایسه میانگین آنها را به 2 گروه تقسیم نمود. با توجه به نتایج تجزیه کلاستر ارقام به چهار گروه تقسیم شدند که سبلان و آذر 2 در گروه حساس، اروم در گروه نیمه حساس، زارع و بزوستایا در گروه نیمه متحمل و پیشگام در گروه متحمل قرار گرفتند.

نویسندگان

علی اکبر اسدی

دانشجوی کارشناسی ارشد اصلاح نباتات دانشگاه تربیت مدرس

رضاقلی میرفخرایی

استادیار گروه اصلاح نباتات و بیوتکنولوژی دانشگاه تربیت مدرس

نسرین قاسمی

دانشجوی کارشناسی ارشد اصلاح نباتات دانشگاه تربیت مدرس

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • _ Stals E., Panis B., Keulemans J. and Swennen. R. ...
  • _ _ L. v. and Fowler, D. B. 1979. Cold ...
  • Sbroyer, _ _ Mikesell, M. E., Paulsen, G. M. 1995. ...
  • نمایش کامل مراجع