بررسی نقوش و کتیبه های سنگ قبرهای گورستان سلطان ابراهیم در مرودشت فارس

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,337

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCAI02_045

تاریخ نمایه سازی: 25 آذر 1395

چکیده مقاله:

بررسی کتیبه های گورستان سلطان ابراهیم در مرودشت فارس به عنوان یکی از محوطه های دوره ی قاجار با سنگ قبرهایی محتوی نقوش و کتیبه های متعدد متعلق به خاندان زنگنه از ایل باصری می باشد. این پژوهش در پی پاسخگویی به این پرسش است که با توجه به علاقه ی حکام قاجاری مبنی بر نوزایی ایران باستان چه نقوشی بر روی سنگ قبرهای گورستان سلطان ابراهیم به نمایش درآمده و ارتباط این نقوش با نقش های نمادین به کار رفته در دوران باستان چیست؟ در تکمیل فرضیه ی مورد نظر نگارنده سعی نموده است با توجه به پراکندگی جغرافیایی این قبرستان حوزه ی سیاسی خاندان مورد نظر را بازجسته و تأثیر ایدئولوژی حاکم بر دوره ی قاجار را بر نقوش سنگ قبرهای این محوطه بازیابد. این پژوهش با بهره گیری از روش توصیفی تحلیل تاریخی انجام گرفته است. در گردآوری داده ها، نگارندگان با بررسی میدانی و مستندنگاری سنگ قبرها به گونه شناسی و طبقه بندی نقوش آن پرداخته است. در این نوشتار سعی برآن شده است تا به همراه مطالعه نقوش و کتیبه ها، موقعیت اجتماعی و سیاسی افراد و نیز ساختار پیچیده سیاسی ایل باصری در منطقه ی فارس مشخص شود. سپس به سؤالاتی پاسخ داده خواهد شد که در رابطه با فلسفه ایجاد نقوش منقور بر سنگقبرها هستند و همچنین به این موضوع پرداخته خواهد شد که نزدیکی محوطه شکارگاهی بمو تا چه حد توانسته ذهن هنرمندان این دوران را تحت تاثیر قرار دهد، که نقوش شکار را بر سنگ قبرهای گورستان سلطانابراهیم نقر کنند. و نیز بر روی سنگقبرهای این گورستان، نقش درخت سرو، گل چند پر به وفور قابل مشاهده است که همین موضوع می تواند پیش در آمدی بر این باشد که قاجاریان مقلد صرف سنت هنری دورهی هخامنشیان بودند. شاید بتوان گفت قرار داشتن این گورستان در نزدیکی محوطه ی تخت جمشید دلیلی بر این ادعا باشد که باعث چنین تفکری در هنرمندان قاجاری شده است و در نوشتار حاضر به تفصیل مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

نویسندگان

ابوذر توکل

دانشجوی کارشناسی ارشد باستان شناسی، گرایش دوران تاریخی دانشگاه مازندران

یونس زارع

دانشجوی کارشناسی ارشد باستان شناسی، گرایش دوران تاریخی، دانشگاه اصفهان.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • _ ابن بلخی (1384)، فارس‌نامه، تصحیح گای لسترنج و رینولد ...
  • اتینگهاوزن، ریچارد (1354)، قالیچه‌های شیری فارس، ترجمه سیروس پرهام، تهران: ...
  • بیگدلی، بزرگ و دیگران (1386)، "نمادهای جاودانگی (تحلیل و بررسی ...
  • پورکریم، هوشنگ "، (BT) سنگ قبرهایی از دهکده فشندک"، مجله ...
  • پویان، جواد و خلیلی، مژگان (1389)، " نشانه شناسی نقوش ...
  • تشکری، فاطمه (1390)، "نمادپردازی در هنر اسلام"، ماهنامه علمی تخصصی ...
  • جباری کلخوران، صداقت و خبیری، محمدرضا (1389)، " بررسی سنگ ...
  • جمشیدی، ایرج (1392)، "نماد"، مجله ادبیات و زبان‌ها رشد آموزش ...
  • حسینی فسایی، حاج میرزا حسن (1382)، فارس‌نامه ناصری، تصحیح منصور ...
  • خائی، محمد (1386)، "تاویل نقوش نمادین طاووس و سیمرغ در ...
  • خودی، الدوز (1385)، " معانی نمادین شیر در هنر ایران"، ...
  • سازمان اوقاف فارس (1392)، گفتگوی شخصی. ...
  • شایسته فر، مهناز (1389)، " تزیینات کتیبه‌ای سنگ‌قبرهای شیخ صفی ...
  • فقیری، ابوالقاسم (1383)، " سیری در قبرستان‌های شیراز"، مجله فرهنگ ...
  • مخلصی، محمدعلی "، (BT) بررسی و پژوهش در دو کتیبه ...
  • مروتی، سهراب (1389)، " جستاری در جلوه‌های دینی در استان ...
  • هال، جیمز (1380)، فرهنگ نگاره‌ای نمادها، ترجمه رقیه بهزادی، تهران، ...
  • یاحقی، محمدجواد (1369)، اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی، ...
  • نمایش کامل مراجع