تبیین جایگاه فلانور (پرسه زن آوانگارد) در طراحی شهری پایدار

سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 4,842

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCAU01_047

تاریخ نمایه سازی: 24 اردیبهشت 1393

چکیده مقاله:

پرسه زن در معنای فلانور یا پرسه زن آوانگارد، واژه ای است که معنای دقیق آن، در متن منظومه ای تاریخی -فرهنگی که در بستر جامعه شکل می گیرد، مشخص می شود. فلانور نمونه ی گویایی از شکل مدرن تجربه در کلان شهر معاصر است. او با حضور در متن جامعه در ساحت خواننده ی متون شهری، روح و جان انسانی نهفته در بستر جامعه را عیان می سازد و ماهیت تراژیک آن را بیرون می کشد. پرسه زن در مقام هنرمند- فیلسوف، بستر متناقض، پویا و آشوب متحرک جامعه را مایه ی الهام و دستمایه ی هنر خود می سازد. او به مدرنیته، به منزله ی متن زیبایی شناختی از طریق کنش تخیلی و خلاقانه ی خود با محیط شهری شکل می دهد و آن را از نو خلق می کند. چنین نگرشی به زندگی روزمره از جانب پرسه زن، استفاده از توان انتقادی آن به منظور بازتعریف زندگی، بیان و رهایی نفس است. براین اساس، این تحقیق در پی آن بود که نقش و اهمیت توجه به فلانور و تأثیر آن در طراحی فضاهای شهری را مورد بررسی قرار دهد. در این راستا، تحقیق مذکور با استناد به منابع کتابخانه ای و با رویکرد کیفی به تحلیل داد ه ها شکل گرفت. این مطالعه در پایان نتیجه گرفت که فراهم آوردن بستری در سطوح مختلف و تکوین آن در کالبد فضایی معماری در راستای تخلیه ی سرریز هنری و فکری پرسه زن و اشتراک این دستاورد که نبود آن، زندگی را به سمت روزمرگی تکراری سوق داده، می تواند در تعالی جامعه مؤثر بیفتد. فضایی شهری، خارج از سلسله مراتب و چارچوب زندگی روزمره که در آن از رهگذر تجربه ی هنری بطور عام و از خلال زیبایی شناختی زندگی روزمره بطور خاص، مخاطب بتواند بواسطه ی مواجهات، بیان شوک ها، هیجانات و دستیابی به احساسات و در نهایت روی های دیگر واقعیت، در ساختن و برساختن زندگی روزمره ی خود و ارتقای آن اثرگذار باشد.

کلیدواژه ها:

پرسه زن آوانگارد ، زیبایی شناختی زندگی روزمره ، فلانور ، مدرنیته

نویسندگان

میلاد کریمیان دورهونی

دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، اصفهان، ایران

مهدی کیوانی

استادیار گروه علوم اجتماعی دانشکده ی ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

مجتبی تیموری منش

مربی گروه معماری دانشکده ی معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، اصفهان، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • _ باشلار، گاستون، (1388)، دیالکتیک برون و درون پدیدار شناسی ...
  • _ باشلار، گاستون، (1391)، بوطیقای فضا، تهران، انتشارات روشنگران و ...
  • _ برمن، مارشال، (1389)، تجربه‌ی مدرنیته (هرآنچه سخت است دود ...
  • _ بنت، اندی، (1386)، فرهنگ و زندگی روزمره، تهران، انتشارات ...
  • _ بیامین، والتر، (1387)، عروسک و کوتوله: گفتارهای در باب ...
  • _ بنیامین، والتر و مارکوزه، هربرت و آدورنو، تئودر، (1389)، ...
  • _ بنیامین، والتر، (1389)، بودلر و ملال: قطعاتی از سنترال ...
  • _ بودلر، شارل، (1390)، مثل یک کوسه‌ماهی در موج، تهران، ...
  • _ بودلر، شارل و بنیامین، والتر، (1390)، بودلر/ بنیامین، تهران، ...
  • سارتر، ژان، (1387)، بودلر، تهران، انتشارات سخن (با همکاری رایزنی ...
  • _ طهوری، نیر، (1384)، والتر بنیامین: نظریه‌ی فقدان تجلی در ...
  • _ فدرستون، مایک، (1386)، زیبایی‌شناختی‌کردن زندگی روزمره، فرهنگ و زندگی ...
  • (مجموعه مقالات)، 19، فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران. ...
  • _ فدرستون، مایک، (1386)، زندگی قهرمانی و زندگی روزمره. فرهنگ ...
  • کاظمی، عباس، (1388)، پرسه زنی زندگی روزمره ایرانی، تهران، انتشارات ...
  • کهون، لارنس، (1390)، متن‌هایی برگزیده از مدرنیسم تا پست مدرنیسم، ...
  • گیلاسیان، روزبه، (1390)، فلسفه در خیابان: عبور از فوکو و ...
  • Benjamin Walter, (1985), Central Park, New German Critique, 34, Duke ...
  • Baudelaire Charles, (2001), The Sweetness of Evil, the Flower of ...
  • نمایش کامل مراجع