جایگاه انسان کامل در مکاتب شرقی و غربی و مقایسه آن با عرفان اسلامی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 6,501

فایل این مقاله در 21 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCCH01_105

تاریخ نمایه سازی: 21 شهریور 1395

چکیده مقاله:

انسان یکی از مباحثی است که همواره مورد توجه اندیشه ی بشری بوده است بحث شناختن انسان از گستره ترین مباحثی است و به تمامی فعالیت های علمی و فکری انسان ها جهت میدهد از آنجا که آدمی میل به کمال در وجود او نهادینه شده است همیشه در جستجوی انسان کامل بوده که در کلیه ی ادیان بزرگ و مکتب های فلسفی و فکری جهان در شرق و غرب به الگوهایی کامل بر میخوریم که مورد ستایش واقع شده اند و این موضوع نیز همواره در فلسفه متعالیه و عرفان مورد بحث بوده است و کیفیت مراحل رسیدن به سلوک و در نهایت انسان کامل مورد توجه عارفان بوده است و از مهمترین موضوعاتی بوده است که ذهن عارفان و متفکران هر دوره ای را به خود مشغول نموده است پژوهش حاضر با هدف آشنایی با انسان کامل از نظر مکاتب مختلف شرقی و غربی و عرفان اسلامی و به شیوه ی توصیفی تحلیلی نوشته شده است نگارنده در این پژوهش از ارائه تعاریفی از انسان و انسان کامل به بررسی نظریه ها و دیدگاه های مختلف در مورد انسان و در نهایت انسان کامل و ویژگی های آن پرداخته و به این نتیجه رسیده است که اومانیسیم یا فرهنگ انسان محور خصیصه غرب مدرن است و آن را از تمامی دوره های ما قبل خود و نیز دنیای شرقی متمایز میکند و اومانیسم غربی با اصالت دادن به انسان در حقیقت وجود خداوند را نفی میکند اما در عرفان اسلامی انسان کامل طیب دردهای انسان های هبوط یافته و رانده شده است انسان کامل مظهر صفات الهی و نور میباشد او مقصود و خلاصه ی جملگی آفرینش و معشوق خداوند است

کلیدواژه ها:

انسان. اومانیسم. اگزیستانسیالیسم. عرفان. انسان کامل

نویسندگان

شکوفه سهیلی

دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دبیر رسمی آموزش و پرورش شهرستان میامی استان سمنان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ، ترجمه نهج البلاغه (1361) داریوش شاهین، انتشارات جاویدان ...
  • ابراهیمی دینانی، غلامحسین، 1389، دفتر عقل و آیت عشق ج1و، ...
  • ابن عربی، محمد بن علی، 1385، فصوص الحکم، ترجمه و ...
  • شردوست، مجتبی؛1381 سودای حقیقت (هستی‌شناسی مولا)، نشر روزگار، چ اول ...
  • پور نامداریان، تقی، 1364، داستان پیامبر در کلیات شمس، تهران، ...
  • پالمر، مایکل، 1388، فروید، یونگ و دین، ترجمه محمد دهگان ...
  • جهانگیری، محن1367، محی الدین ابن عربی چهره برجسته عرفان اسلامی، ...
  • جیلی، عبدالکریم بن ابراهیم، (1418ه.ق)، انسان الکامل فی معرفه الاواخر ...
  • جوادی آملی، عبدالله، 1390، انسان از آغاز تا انجام، مرکز ...
  • خان محمدی، محمد حسین 1392، کمال انسان و انسان کامل ...
  • دیویدری، گریفین 1381، خدا و دین در جهان پست مدرن، ...
  • دورانت، ویل، 1350، لذات فلسفه، ترجمه عباس زریاب خویی، چ ...
  • راغب، اصفهانی، (1412ه.ق)، مفردات الفاظ _ ...
  • رمجو، حسین، 1375، انسان آرمانی و کامل در ادبیات حماسی ...
  • زمانی، کریم، 137، شرح جامع مثنوی عنوی، دفتر 4، تهران، ...
  • -------، 1379، شرح جامع مثنوی معنوی، دفتر 4، انتشارات اطلاعات ...
  • -------، 1387، شرح جامع مثنوی معنوی، دفتر 4، انتشارات اطلاعات ...
  • رشناس، شهریار 1385، واژه نامه فرهنگی و سیاسی، چ دوم، ...
  • شجاری، مرتضی 1388، انسان شناسی در عرفان و حکمت متعالیه، ...
  • شایگان، داریوش، 1346، ادیان و مکتب های فلسفی هند، ج1، ...
  • شریعتمداری، علی، 1380، اصول و فلسفه تعلیم و تربیت، انتشارات ...
  • شاله، فلیسین، 1355، تاریخ مختصر ادیان بزرگ، ترجمه نوچهر خدایار ...
  • گنون، رنه 1372، بحران دنیای متجدد، ترجمه ضیاء الدین دهشیری، ...
  • فروغی، محمد علی، 1340، سیر حکمت در اروپا، ج2، تهران، ...
  • قشیری، عبدالکریم بن هوازن، 1379، رساله ی قشیریه به تصحیح ...
  • لاهیجی، شمس الدین محمد، 1337، شرح گلشن راز، مقدمه و ...
  • مطهری، مرتضی1373، انسان کامل، ‌تهران، انتشارات صدرا، چ اول، ...
  • نصری عبد اله، 1363، سیمای انسان کامل از دیدگاه مکاتب، ...
  • نوالی، محمود، 1374، فلسفه های اگزیستانس و اگزیستانسیالیسم تطبیقی، انتشارات ...
  • نیچه، فریدریش، 1335، اراده معطوف به قدرت، ترجمه محمد باقر ...
  • نه، فریدریش، 1391، چنین گفت ردشت، ترجمه مسعود انصاری، چ ...
  • نسفی، عزیز الدین، 1377، الانسان الکامل، با پیش گفتار و ...
  • پیرمرادی، محمد جواد، 1383، بررسی و مقایسه جایگاه انسان در ...
  • شاکر، محمد کاظم، 1390، کمال پذیری انسان نقطه عزیمت در ...
  • مرتضایی، بهزاد، 1375، بررسی ریشه ا و خاستگاه اندیشه اومانیسم ...
  • نمایش کامل مراجع