جایگاه هویت شیعی در معماری عصر صفوی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 867

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCCLP01_044

تاریخ نمایه سازی: 9 مرداد 1395

چکیده مقاله:

عصر صفویه دوره اوج تفکر شیعی است. اعتقادات و هویت شیعی در آثار هنری این دوره جلوه خاصی دارد، که بیشتر آن ها در اصفهان به عنوانپایتخت دولت صفوی دیده می شود. اما مفاهیم و مضامین این هنر با توجه به شرایط حاکم در آن دوره تاریخی به صورت رمت ی و کنایه ای بیانشده است. این مقاله با هدف بررسی جایگاه هویت شیعی و چگونگی تجلی آن در معماری عصر صفوی تدوین شده استت. پهوهد در نگاری اینمقاله تاریخی و توصیفی تحلیلی است، و گرد آوری اطلاعات به روی کتابخانه ای و میدانی انجام شده است. از بررسی در معماری عصر صفوی به -این نتیجه می رسیم که هنرمندان ایرانی و شیعه مذهب سعی داشتند اندیشه، تفکر و عناصر شیعی، ارادت به خانتدان پیامبر (ص) ائمه اطهار ومخصوصاً شخص علی بن ابیطالب (ع) را که در حوزه تفکر شیعی بود، در هنر و آثار هنری خود منعکس کنند. به تناسب نوع حکومت های اسلامی،اعم از شیعی و غیر شیعی، محدودیت ها و امکانات آنان در دوره های گوناگون، کمیت و کیفیت شیوه نماید هنری آن ها افت اید و کتاهد داشتهاست و نمود هایی از تفکرات شیعی را به عنوان مذهب رسمی، همچون آیات قرآنی نظیر آیه الکرسی و احادیث قدسی و نروی و ... را در نگاره ها وکیره های معماری شاهد هستیم.

نویسندگان

تورج جلیلی

دکترای معماری

علی دهقانیان

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر، خوزستان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • نصر، سید حسین، "عالم خیال و مفهوم فضا در نگار ...
  • شایسته فر، مهناز، 2 تجلی نام علی (ع) در کتیبه ...
  • نمایش کامل مراجع