CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)
عنوان
مقاله

ارزشمندی در مبلمان شهری

اعتبار موردنیاز: ۱ | تعداد صفحات: ۰ | تعداد نمایش خلاصه: ۳۸۵۰ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۸۵
کد COI مقاله: NCEUED01_135
زبان مقاله: فارسی
فایل PDF حاوی متن کامل این مقاله در حال حاضر در سایت موجود نمی‌باشد.

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

متن کامل این مقاله منتشر نشده و درپایگاه سیویلیکا موجود نمی باشد.

منبع مقالات سیویلیکا دبیرخانه کنفرانسها است. برخی از دبیرخانه ها اقدام به انتشار اصل مقاله نمی نمایند. به منظور تکمیل بانک مقالات موجود، چکیده این مقالات در سایت درج می شوند ولی به دلیل عدم انتشار اصل مقاله، امکان ارائه آن وجود ندارد.

خرید و دانلود PDF مقاله

اصل مقاله (فول تکست) فوق منتشر نشده و یا در سایت موجود نیست و امکان خرید آن فراهم نمی باشد

مشخصات نویسندگان مقاله ارزشمندی در مبلمان شهری

  حسین علی آبادی - کارشناس طراحی صنعتی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران

چکیده مقاله:

ارزش حیات: انسان در این جهان گویی دائم باید درگیر اشیاء بیرون از خود باشد. اشیایی که همچون زنجیری بر پای آدمی سنگینی می کند ومانع از حرکت وی به سوی مبدا اعلی می شوند. انسان از ابتدای هبوط تاکنون می دانسته که از اصل خود جدا افتاده است. بنابراین باید چاره ای می اندیشید تا همانگونه که قوس نزول را طی کرد و به اسفل السافلین در افتاد، باز به طریقی قوس صعود را بپیماید و به اعلی علیین برسد. انسان چاره را در آن دید که در عین حالی که اسیر ظواهر و اشیاست، از این ظواهر بهره گیر و راه خود را به سوی بالا هموار سازد.
در مبلمان شهری به دنبال چه هستیم؟ هدف در طراحی مبلمان شهری چیست؟ در اینجا برای آنکه وارد بحث شویم، مطلب را با جمله ای به نقل از دکتر سید حسین نصر از قول افلاطون شروع می کنم: عالم، عالم مثل است، هرچه مثل متعالی داشته باشیم، افرادی که درمیان این مثل متعالی زندگی می کنند دارای روح متعالی تری می شوند.
هر مکان موجود در شهر به تناسب نوع سیر کولاسیونی که در فضای طاراف خود به وجود می آورد، شخصیت و فرهنگ مخاطبان و بالاخره تاثیرات حسی ناشی از عملکرد خود هاله ای نامرئی پیرامون خود منتشر می کند. این هاله نسبت به هر مکان خاص منحصر به فرد است و هیچ دو مکانی متفاوتی نمی توانند هاله هایی شبیه به هم داشته باشند. به عنوان مثال، هاله ای که یک مبلمان در اطراف خود منتشر می کند، به هیچ وجه قابل مقایسه با هاله حاشیه موزه هنرهای معاصر نیست. اما مسلما فضای هاله عنصری موجب ارزش های متفاوتی در خود و اطراف خود خواهد داشت.
وقتی در مبلمان شهری صحبت از ارزش می شود، مباحثی مثل ارزش اقتصادی، ارزش هزینه ای، ارزش کاربردی در ابتدای امر به ذهن خطور می کند. اما نکته ای که هست مسلما مباحث و نکات بسیار ارزشمند تر و در عین حال زیباتر نسبت به موارد یاد شده است که در مبلمان امروزی ما کاملاً به فراموشی سپرده شده است.
مسلم است که در طراحی مبلمان شهری موجود تنها به موضوع کاربرد صرف توجه شده است. با این همه در این بخش نیز بسیار ضعیف عمل شده است. به عبارتی دیگر، در بخش ارزشی که تنها نگاه به جنبه عملکرد دارد، فقط رضایتمندی استفاده گر در حد استفاده صرف از مبلمان مطرح است. همان طور که یک محصول در اطراف خود با ایجاد هاله، تاثیرات متفاوتی را بر استفاده کنندگان، عابران، رانندگان و … خواهد گذاشت. لذا توجه به جنبه های دیگر ارزشی در طراحی مبلمان شهری امروز الزامی است.
بنا بر شواهد و قرائن، طراحی امروز بیشتر به سوی مفاهیم معناشناسانه پیش می رود. اما نکته مورد توجه این است که در فرهنگ ایرانی – اسلامی از دیر زمان به این موضوع توجه شایانی شده است. با نگاهی به تاریخچه هنر اسلامی و مخصوصات هنر معماری کاملاً مشهود است که موضوع اصلی در آن بحث ارزش های انسانی در طراحی است، یعنی در موارد متفاوتی که به طور نمونه سپس ذکر خواهد شد، همه می خواهند انسان را انسان کنند. البته بدیهی است که نوهع انسانی که در اینجا مطرح است با نوع نگاه غربی به آن متفاوت است. نگاه هنر اسلامی، نگاه مردم شناسانه یا آنتروپولوژیستی و نگاه انسان گرایانه یا اومانیستی نیست، بلکه انسان را از منظر خدامی نگرد.
طراحی امروز و به خصوص طراحی مبلمان شهری، بیش از پیش از تفکر خداباورانه یا تئیسم خارج و به سوی خداشناسی طبیعی یا دئیسم حرکت کرده است. دئیسمی که در آینده نه چندان دور به الحاد یا آتئیسم منجر خواهد شد. نتیجه اینکه، دیگر نمی توان در چنین فضایی روحی را متعالی کرد.
پرسش این است که کدام یک از موارد بالا را ما تا به حال حداقل در یکی از مظاهر مبلمان شهری دیده ایم آیا شده است که وقتی در پیاده رو قدم می زنیم حداقل رایجه حیات را استشمام کنیم؟ جایگاه پرندگان در ای میان کجاست؟ شاید زمانی پیاده روهایی داشته باشیم که در نهرهای کنارآن ماهیان قرمز شناور باشند، ای بسا روزهایی را شاهد باشیم که صدای آب را به راحتی بشنویم. آیا می توان انتظارروزی را داشت که در نهرهای کنار پیاده رو، شاهد مظاهر حیات بخش باشیم؟

کلیدواژه‌ها:

ارزش حیات ، فضای هاله ، نگاه معناشناسانه

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-NCEUED01-NCEUED01_135.html
کد COI مقاله: NCEUED01_135

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
علی آبادی, حسین، ۱۳۸۵، ارزشمندی در مبلمان شهری، همایش ملی مناسب سازی محیط شهری، تهران، پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان، https://www.civilica.com/Paper-NCEUED01-NCEUED01_135.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (علی آبادی, حسین، ۱۳۸۵)
برای بار دوم به بعد: (علی آبادی، ۱۳۸۵)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

علم سنجی و رتبه بندی مقاله

مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
نوع مرکز:
تعداد مقالات: ۶۳۸۷۴
در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

مدیریت اطلاعات پژوهشی

اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

مقالات مرتبط جدید

شبکه تبلیغات علمی کشور

به اشتراک گذاری این صفحه

اطلاعات بیشتر درباره COI

COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.