بررسی و مقایسه نبات تولیدی شهرستان مشهد با استاندارد موجود در سال 1391

سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,553

فایل این مقاله در 5 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCFOODI21_118

تاریخ نمایه سازی: 4 اسفند 1392

چکیده مقاله:

نبات کریستال رشد یافته ساکارز است. در فرایند تولید نبات، کریستالهای درشت ساکارز در اثر سرد کردن محلول فوق اشباع شکر تولید می گردند. نبات از اختلاط آب و شکر و حرارت دادن آن به دست می آید. این فراورده از لحاظ فواید پزشکی که داراست، دارای ارزش بوده و از طرفی جنبه تبرک و تقدس دارد و یکی از سوغاتی های اصلی شهرستان مشهد محسوب می گردد. لذا کنترل ویژگی های این محصول امری ضروری می باشد. از جمله پارامترهای مهم در این ارتباط رنگ- بلاتکیت و خاکستر می باشد. رنگ در کنار طعم و شکل یکی از مهمترین خصوصیات حسی مواد غذایی است و برای مصرف کننده مهم می باشد. در نبات، یکی از مهمترین شاخص های کیفیت رنگ آن تحت عنوان نبات زعفرانی می باشد. با توجه به گرانی زعفران و قدرت رنگ کنندگی و پایداری کمتر آن در برابر حرارت و تجزیه شدن سریع زعفران در مقایسه با رنگ مصنوعی موجبات تقلب در این محصول فراهم گشته است. این رنگ ها اثر سویی بر ضریب هوشی کودکان داشته و باعث بروز سرطان و بیماری های کبدی و کلیوی می گردند. رنگ ها به خصوص تارترازین باعث بیش فعالی در کودکان- معظلات گوارشی و آسمی- تومورهای تیروئیدی- تشدید میگرن و تاری دید می شوند. واحدها جهت رنگبری از بلاتکیت (Na(2)-S(2)O(4) ترکیب گوگردی سدیم (انیدرید هیدروسولفورو) که یک ترکیب شیمیایی سمی و خطرناک است، استفاده می کنند. همچنین به جای استفاده کامل از شکر، از پساب حاصل از تولید نبات استفاده نموده و بدین ترتیب چندین بار عمل واریز را انجام می دهند که با آزمون خاکستر می توان پی به این تقلب برد. در این پژوهش از 40 کارگاه تولیدی نمونه برداری و آزمون ها با 2 تکرار در طی 6 ماه انجام شد و نتایج حاصل در قالب کارگاه های مختلف و غیر مختلف در مقایسه با استاندارد مورد بررسی قرار گرفت. براساس نتایج حاصل میانگین پارامترهای مختلف محاسبه و مورد ارزیابی قرار گرفت.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

طاهره رضوی

دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی سبزار

امیرحسین الهامی راد

عضو هیئت علمی، دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار، دانشکده کشاورزی، گروه علوم و صنایع غذایی، سب

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • . غلامحسین پر، ع.، الهی، م.، وریدی، م.، .شهیدی، ف.، ...
  • .موسسه استاندارد وتحقیقا ت صنعتی ایران، 1386، رنگ های افزودنی ...
  • موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران، 1386، شکرسفید- ویژگی ها ...
  • Codexstand 12-1999.codes standard for sugar ...
  • نمایش کامل مراجع