تأثیر ترکیبات بیواکتیو در شیر خشک نوزاد

سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,400

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCFOODI21_1719

تاریخ نمایه سازی: 4 اسفند 1392

چکیده مقاله:

شیر مادر به عنوان غذای اصلی برای شیرخوران می باشد و کلیه عناصر ضروری را برای رشد طبیعی فراهم می کند و در افزایش ارتباط عاطفی مادران و شیرخوار مؤثر می باشد. شیر مادر حاوی تعداد زیادی از عوامل حفاظتی و ترکیبات تنظیم کننده ی ایمنی می باشد که سبب تقویت سیستم ایمنی شیرخوران می گردد و عفونتهای تنفسی و معده ای- روده ای را کاهش می دهد. هر چند شیر مادر اولی انتخاب برای نوزادان می باشد. اما زمانی که تغذیه با شیر مادر ممکن یا کافی نباشد جایگزین های آن نقش مهمی در تغذیه دارند. مطالعات در ارتباط با استفاده از ترکیبات فعال زیستی موجود در شیر مادر جهت بهبود کیفیت شیر خشک نوزاد صورت گرفته است که اثرات فراسودمند این ترکیبات در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند مشهود می باشد. غنی سازی شیرخشک نوزاد با دکوزاهگزانوئیک اسید به تنهایی یا در ترکیب با آراشیدونیک اسید، غلظت اسیدهای چرب ضروری را در گلبول های قرمز و پلاسما افزایش می دهد. استفاده از تری آسیل گلیسیرول موجب بهبود جذب چربی و کلسیم در نوزادان می گردد. نوکلئوتیدها نقش مهمی را در تقویت سیستم ایمنی، کاهش اسهال، افزایش میکروفلور روده و متابولیسم لیپوپروتئین ها دارند. در این مطالعه استفاده از ترکیبات بیواکتیو از جمله اسیدهای چرب چند غیر اشباعی بلند زنجیر، تری آسیل گلیسرول پالمیتات، پروتئین سویا و نوکلئوتیدها، پروبیوتیک ها در شیر خشک نوزاد مورد بررسی قرار می گیرد.

نویسندگان

طوبی ایزدی

دانشجوی کارشناسی ارشد علوم و صنایع غذایی، دانشگاه فردوسی مشهد

معصومه ایزدی

شرکت شیر خشک نوزاد پگاه- شهرکرد

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • Alles, M S, A.M.J. P Scholtens, Bindels J G, 2004, ...
  • American Academy of Pediatrics. Committee on Nutrition, 1998, Soy protein-based ...
  • Nasirpour, A., Scher, J., And Desobry, S, 2006, Baby foods: ...
  • Thorell L, Sjoberg LB, Hernell O, 1996, Nucleotides in human ...
  • Wijendran V, Huang MC, Diau GY, Boehm G, Nathanielsz PW, ...
  • نمایش کامل مراجع