اثر غلظتهای مختلف عصاره اتانولی دانه رازیانه بر تغییرات اندیس پراکسید، آنیزیدین و توتکس در روغن زیتون در طی دوره نگهداری

سال انتشار: 1392
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,580

فایل این مقاله در 6 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCFOODI21_1949

تاریخ نمایه سازی: 4 اسفند 1392

چکیده مقاله:

هدف : هدف از این پژوهش بررسی اثر غلظتهای مختلف عصاره اتانولی دانه رازیانه بر تغییرات اندیس پراکسید، آنیزیدین و توتکس در روعن زیتون درطی یک دوره نگهداری 28 روزه در بازه های زمانی 7 روز و همچنین مقایسه غلظتهای مختلف عصاره اتانولی رازیانه با آنتی اکسیدان های سنتزی BHT, BHA و ترکیب 1:1 آنها بود. مواد و روشها: در این پژوهش دانههای رازیانه پس از جداسازی ناخالصیها، آسیاب گردیده و سپس از الک با مش 35 عبور داده شد. سپس عملیات عصاره گیری با استفاده از اتانول 96 % بوسیله دستگاه کلونجر انجام گرفت. اندیس پراکسید مطابق با روش AOCS (1948)، اندیس آنیزیدین مطابق با روش IUPAC (1987)، و اندیس توتکس از رابطه میان اندیس پراکسید و اندیس آنیزیدین محاسبه گردید. نتایج و بحث: نتایج بدست آمده در این تحقیق نشان میدهد که مقادیر اندازه گیری شده برای هر سه فاکتور اندیس پراکسید، اندیس آنیزیدین واندیس توتکس در نمونه های روغن زیتون تیمار شده با غلظتهای مختلف عصاره اتانولی دانه رازیانه و همچنین نمونه های روغن حاوی آنتی اکسیدان های سنتزی با زمان افزایش پیدا میکند که این افزایش پس از 28 روز نسبت به 21 روز به طور چشمگیری بیشتر پیدا میکند. موثرترین غلظت عصاره اتانولی دانه رازیانه که میتواند همانند آنتی اکسیدانهای سنتزی جلوی افزایش فاکتورهای مورد اندازهگیری را بگیرد برابر 150ppm بدست آمد، که اختلاف آماری معنا داری در سطح p≤0.05 بین نمونه های روغن زیتون تیمار شده با غلظت 150ppm از عصارههای اتانولی دانه رازیانه و نمونه های روغن زیتون تیمار شده با آنتی اکسیدانهای سنتزی مشاهده نگردید. نتیجه گیری کلی: نتایج حاصل از این تحقیق نشان میدهد که عصاره اتانولی دانه رازیانه میتواند به طور موثری جلوی افزایش اندیس پراکسید، آنیزیدین و توتکس را در روغن زیتون بگیرد که نشان دهنده قابلیت آن به منظور جایگزینی برای آنتی اکسیدان های سنتزی باشد.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

شادی چنگ

دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان

علیرضا بصیری

استادیار گروه صنایع غذایی و تبدیلی، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران

حسین جلالی

استادیار گروه علوم و صنایع غذایی، دانشکده کشاورزی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • قوامی، م. فهیم‌دانش، ف. _ آبرومند، پ.(1337) بررسی میزان ترکیبات ...
  • فاطمی، ح .(1333) شیمی مواد غذایی .چاپ چهارم، شرکت سهامی ...
  • عزیزخانی، م. زندی، پ. گائینی، . صفافر، ح. اخوان‌عطار، ز.(385 ...
  • محقی‌ثمرین، آ. پورآذرنگ.ه. الهامی‌راد، ح. دزاشیبی، ز. همت‌یار، ن.(1390) استخراج ...
  • Aguilera, C, M. Mesa, M, D. Ramirez -Tortosa, M, C ...
  • Wasowicz, E. Gramza, A. Hes, M, H. Jelen, H. Korczak, ...
  • B arros, L. A-Heleno, S _ Carcalho, A, M.C .F.R.Ferreira, ...
  • Ruberto, G. Tiziana Baratta, M, G. Deans, S. Damien Dorman, ...
  • نمایش کامل مراجع