مسجد تجلی گاه صور مرتبط با معنا (از دید معنا شناختی)

سال انتشار: 1390
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,400

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCIAU01_062

تاریخ نمایه سازی: 2 دی 1390

چکیده مقاله:

ماده به عنوان ابزار عینیت بخشیدن به تفکرات و عوالم معنائی حاضر در جان معمار، همواره مورد کنکاشجامعه معماری قرار داشته و هر کس راه کار خویش را جهت چیره شدن بر صورت سخت ماده و آمادهپذیرش معنا ساختن آن بیان داشته است.این مقاله باتمرکز بر روی مکان عبادت در دین اسلام (مسجد) و توجه به تعلیمات طریقتی دین اسلام، راهکار رسیدن به ماده ی حائز معنا را هنر می داند و با شناخت عوالم درونی معمار ، و پس از واکاوی اینعوالم، طراحی مکان عبادت را وظیفه هنرمند(معمار)عارف دانسته و پس از شناخت مشخصات هنر دینی،رسیدن به ماده ی حائز معنا را از دو طریق شرافت بخشیدن به ماده و هندسه میسر می داند. و در نهایت بابازشناخت هنرهای به کار رفته در معماری مسجد به تبیین جایگاه معماری مکان مقدس در میان سایر هنرهایدینی می پردازد.

نویسندگان

حامد نظری

کارشناسی ارشد معماری، مدرس دانشگاه زنجان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • _ اردلان، نادر. بختیار، لاله (1380). حس وحدت. ترجمه حمید ...
  • _ تولستوی، لئون (1356). هنر چیست ؟ . ترجمه کاوه ...
  • _ ژیلسون، ایتن (1384). خدا و فلسفه (مفهوم خدا در ...
  • _ شیمل، آن ماری(1381). ابعاد عرفانی اسلام . ترجمه عبدالرحیم ...
  • _ کربن، هانری (1384). تخیل خلاق در عرفان ابن عربی. ...
  • _ نقی زاده، محمد (1384). مبانی هنر دینی در فرهنگ ...
  • نمایش کامل مراجع