انگیزه ها و آماج های طنز سعدی
محل انتشار: کنگره ملی پژوهش های کاربردی علوم انسانی اسلامی
سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 806
فایل این مقاله در 17 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
NCIHAS01_065
تاریخ نمایه سازی: 22 مهر 1394
چکیده مقاله:
طنز گونه ای ادبی است که با دیگر گونه های شوخ طبعی از جمله هجو، هزل و مطایبه پیوندهای مشترک و ناگسستنی دارد. به همین دلیل طنزپژوهانی که در تعاریف خود سعی داشته اند بین طنز و واژگان پیرامون آن تفکیک و مرزبندی دقیق قائل شوند، معمولاً دچار اغتشاش و سر در گمی شده اند؛ بویژه اینکه میان طنز در معنی سنتی آن با طنز مدرن تا حدودی تفاوت است. افصح المتکلمین ، سعدی شیرازی( 691 606 ه.ق) فرمانروای ملک سخن و آموزگار ادب است که از دریچه های مختلف می توان به آثار او نگریست، از جمله طنز را در آثار وی بررسی کرد. ادبیات پند آموز، جدا از جنبه هنری آن ملال انگیز است؛ زیرا این گونه از فن بیان اغلب با توضیحات تکراری و افاضه های خسته کننده همراه است؛ اما این مسأله در کلام سعدی با وجود اینکه ادب تعلیمی و تربیتی است، دیده نمی شود و حتی خواننده آثار وی از سر شور و شوق، مشتاق مرور آثار وی است. سعدی مفهوم را با لحن های متفاوت و بالاخص الحان طنزآمیز و مفر ح به مخاطب منتقل می کند. اکثر طنز سعدی در بوستان و گلستان او نهفته است. در این پژوهش پس از گفتاری کوتاه درباره چیستی طنز، سعی شده است که با توجه به طنز موجود در ادبیات کلاسیک، این مقوله را در آثار سعدی بویژه گلستان بررسی کنیم و به چند هدف برجسته نظیر طنز در برابر پادشاهان و حاکمان ظالم، طنز در نکوهش زاهدان ریایی، طنز درنبرد با لئیمان و افراد پست و تنگ نظر، طنز در نبرد با مفاسد اجتماعی اشاره کنیم.
نویسندگان
معصومه محمدنژاد
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، اسلامشهر، ایران
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :