مقایسه تطبیقی عناصر بصری (نور) در کلیساهای غرب و مساجد بررسی دو نمونه موردی: مسجد شیخ لطف الله و کلیسای سانایوو

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 848

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCIIA01_011

تاریخ نمایه سازی: 22 آبان 1395

چکیده مقاله:

از آن جایی که یکی از مهم ترین خصوصیات یک اثر معماری، ویژگی ها و جاذبه های معنوی آن میباشد،تحقیق و پژوهش در مورد عواملی که سبب ایجاد چنین کیفیاتی در بنا میشبو د همواره در کنار بررسی ویژگیهای کالبدی و کمیتی آن، از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است . کیفیاتی که در صورت عدم وجود آنها، فقط کالبد ساختمان نمود پیدا میکند و نمیتوان به آن اثر هنری اطلاق کرد .از این جهت مقاله ذیل بر آن اسببت تا به تبیین نقش نور به عنوان یکی از مباحث درخور اهمیت، در معماری ایران و غرب بپردازد . باتوجه به گسبتردگ ی بحث، این پژوهش به تطبیق و مقایسه کاربرد نور در فضاهای مذهبی غرب و ایران محدود میشود . در این راستا روند تحقیق، شامل تعریف کلی نور و کاربرد آن در معماری، بررسی و جایگاه نور در معماری اماکن مذهبی در غرب، بررسب ی و جایگاه نور در معماری اماکن مذهبی در ایران، مقایسه و تطبیق کاربرد نور در اماکن مذهبی ایران و غرب( با نمونه موردی کلیسا ومسجد) میباشد . در این مقاله نوشبتا ر توصیفی تحلیلی است. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش به صورت کتابخانه ای میباشب د تا از این طریق مواردی مانند : سلسله مرات ورود نور، نور و سایه، کنتراست نور، نور و رنگ و ... در اماکن مذهبی بررسب ی شبو د. در این راستا به بررسی و تحلیل یک نمونه از مساجد دوران صفوی در اصفهان و یک کلیسا از دوران باروک پرداخته میشود .

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :