CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

جایگاه باورهای انسانی در بازآفرینی موجودات افسانه ای ایران باستان بر سفالینه های اسلامی نیشابور

اعتبار موردنیاز : ۱ | تعداد صفحات: ۱۷ | تعداد نمایش خلاصه: ۵۳۳ | نظرات: ۱
سال انتشار: ۱۳۹۴
کد COI مقاله: NCKIA01_002
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۱.۱۷ مگابات (فایل این مقاله در ۱۷ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۱۷ صفحه است در اختیار داشته باشید.

قیمت این مقاله : ۳,۰۰۰ تومان

آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله جایگاه باورهای انسانی در بازآفرینی موجودات افسانه ای ایران باستان بر سفالینه های اسلامی نیشابور

  عباس شیخی - کارشناس ارشد پژوهش هنر
حسن باصفا - باستان شناس
لیلا غفارپور - کارشناس ارشد باستان شناس

چکیده مقاله:

اسفنکس، گریفون، لاماسو، هارپی و... عنوان هایی برای موجودات ترکیبی و افسانه ای ایران باستان می باشند.ترکیبی از سر انسان با بدن حیوان یا سر و بال پرندگان با بدن حیوانات دیگر نظیر شیر، گاو، اسب و.... بسیاری ازپژوهشگران این حیوانات را نمادهای قدرت ماورا الطبیعه می دانند که جهت حفاظت و به عنوان نمادهای قدرت شناخته می شدند و برخی نیز بر این باورند که با وجود پراکندگی تصاویر و مجسمه های این حیوانات در نقاطمختلف احتمالا" برخی از این گونه ها واقعی بوده و وجود داشته اند. عده ای نیز این نمادها را بر گرفته از اجرام آسمانی و صور فلکی می پندارند. مسئله اصلی این پژوهش چیستی این نمادها و نمایه ها نیست، بلکه بررسیمنشاء پیدایش و علل بازآفرینی آن ها در سفالینه های دوره اسلامی نیشابور است. چرا که پس از ظهور اسلام قدرت ماورائی این موجودات برای مسلمانان از بین رفت و مردم با مصادیق دینی اسلام آشنا و به وجود ذات حضرت باریتعالی پی بردند و منشاء قدرت را تنها خداوند لایزال می دانستند. در این پژوهش سعی داریم تا با روش تحلیلی و مطالعه روی نقوش موجودات ترکیبی افسانه ای سفالینه های دوره اسلامی نیشابور، به پاسخ مناسبی در خصوص این سوالات دست یابیم که: -1 منشاء اولیه شکل گیری موجودات افسانه ای چیست؟-2 چرا با وجود ظهور دین مقدس اسلام هنوز هم در بین هنرمندان دوره اسلامی نقوش موجودات افسانه ای جایگاهی برای عرضه داشته است؟ فرضیات تحقیق -1 پیدایش موجودات افسانه ای ریشه در باورهای انسانی دوران باستان دارد. -2 پس از ورود اسلام به ایران برخی از هنرمندان و صنعتگران هنوز به درک واقعی از آموزه ها و باورهای اسلامی نرسیده بودند، هر چند که در ترکیب این عناصر دست به نوآوری می زدند. نتایج به دست آمده نشان می دهد که پیدایش این موجودات ریشه در نگرش انسان اولیه به جهان هستی داشته و نمادهائی برگرفته از طبیعت برای تعریف عناصر ناشناخته طبیعت بوده و پس از اسلام اعتقاد به باورهای گذشته در بین بسیاری رواج داشته و حتی تمامی اجرام آسمانی و صورت های فلکی نیز از این باورها مجسم و زائیده شده اند.

کلیدواژه‌ها:

نیشابور، موجودات افسانه ای، نقش مایه، سفالینه، بازآفرینی

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-NCKIA01-NCKIA01_002.html
کد COI مقاله: NCKIA01_002

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
شیخی, عباس؛ حسن باصفا و لیلا غفارپور، ۱۳۹۴، جایگاه باورهای انسانی در بازآفرینی موجودات افسانه ای ایران باستان بر سفالینه های اسلامی نیشابور، همایش ملی نقش خراسان در شکوفایی هنر اسلامی، مشهد، موسسه آموزش عالی فردوس، https://www.civilica.com/Paper-NCKIA01-NCKIA01_002.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (شیخی, عباس؛ حسن باصفا و لیلا غفارپور، ۱۳۹۴)
برای بار دوم به بعد: (شیخی؛ باصفا و غفارپور، ۱۳۹۴)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • اسماعیل پور، ابوالقاسم. (۱۳۷۷، اسطوره، بیان نمادین تهران. انتشارات سروش. ...
  • جنسن، هورست و ولدما و انتونی ف جنسن. (۱۳۹۰. تاریخ ...
  • خلیلی، ناصر و ارنست ج. (_ اسلامی، فرناز حایری، جلد ...
  • شوالیه، ژان و آلن گرابران (۱۳۸۷. فرهنگ نمادها اساطیر، رسوم، ...
  • شوالیه، ژان و آلن گرابران (۱۳۸۸. فرهنگ نمادها اساطیر، رسوم، ...
  • گب گلپایگانی، عصمت. (۱۳۸۸). اساطیر ایران باستان جنگی از اسطوره ...
  • فضایلی، سودابه (۱۳۸۴، . جام و نمادهایش. نامه پژوهشگاه میراث ...
  • معصومی، غلامرضا (۱۳۸۷، مدمه بر اساطیر و آیین های باستانی ... (مقاله ژورنالی)
  • Febervari , Geza. 2000 Ceramics of the Islamic world , ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    5.0
    ۱ تعداد پژوهشگران نظر دهنده
    5 1
    4 0
    3 0
    2 0
    1 0

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.