بررسی ویژگیهای تصویری نگارههای هفتاورنگ جامی در مکتب نگارگری مشهد عصر صفوی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,996

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCKIA01_008

تاریخ نمایه سازی: 27 بهمن 1394

چکیده مقاله:

هنر به عنوان یکی از عرصه های فعالیت بشر، از دیرباز تاکنون، با ظهور و بروز در نقش ها و تعاریف گوناگون تداوم یافته است. سلسله صفوی یکی از دوره های پادشاهی بود که در سال 907(ه ق) به دست شاه اسماعیل صفوی تأسیس شد. در سال 964(ه ق) ابراهیم میرزا (برادرزاده شاه طهماسب) به حکومت خراسان گماشته شد. این شاهزاده جوان کارگاهی در مشهد برپا کرد و علاوه بر هنرمندان مقیم خراسان تعدادی از استادان مکتب تبریز را به خدمت گرفت. مهم ترین نسخه مصوری که در این کارگاه تدوین شد، هفت اورنگ جامی بود. تصاویر کتاب مزبور توسط نقاشان مختلف اجراشده اند(پاکباز، 1379،93). بر این اساس، در این مقاله که باهدف بررسی برخی نگاره های هفت اورنگ جامی تهیه شده است، تلاش بر این است تا به سؤالات ذیل پاسخ داده شود: 1) چه ویژگی های بصری در نگاره های هفت اورنگ جامی وجود دارد؟ 2)نسخه هفت اورنگ جامی چه تأثیری بر مکاتب نگارگری هم عصر و مکاتب بعد از خود نهاده است؟. با بررسی سؤالات به نظر می رسد که برخی نگاره ها دارای ویژگی هایی از قبیل تأکیدهای رنگی و ریتم متنوع خطوط و لکه های سفید می باشند که حالتی پر از تحرک به صحنه داده است و همچنین نسخه هفت اورنگ جامی بر نگاره های دیگر مکاتب هم تأثیرگذار بوده است. مطالب این مقاله به شیوه کتابخانه ای گردآوری شده و تدوین آن ها به شیوه توصیفی می باشد و از 7 اثر به عنوان نمونه استفاده شده است. هدف این پژوهش، تحلیل برخی نگاره های هفت اورنگ جامی و معرفی و ارائه نمونه تصاویری از آن می باشد. به طور خلاصه نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد برخی نگاره های نسخه مذکور از لحاظ سبک با آثار مکتب تبریز قرابت بسیار دارد و در چند نگاره سبک تبریز با سبک های پیشین خراسان آمیخته شده است، ولی در اغلب نگاره ها گرایشی نو به چشم می خورد.

نویسندگان

حبیب الله صادقی

استادیار و عضو هیئتعلمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد تهران

مینا محمدی

کارشناسی ارشد نقاشی دانشگاه شاهد تهران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • پاکباز، روئین، (1379)، نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، تهران، ...
  • پاکباز، روئین، (1378)، دایرهالمعارف هنر، تهران، فرهنگ معاصر. ...
  • حسن، زکی محمد، (1385)، تاریخ نقاشی در ایران، ترجمه ابوالقاسم ...
  • افروغ، محمد، (1390)، فرهنگ و هنر ایران و جهان، موسسه ...
  • شریف زاده _ سید عبدالمجید، (1375)، تاریخ نگارگری در ایران، ...
  • کن بای، شیلار، (1378)، نقاشی ایرانی، ترجمه مهدی حسینی، تهران، ...
  • پوپ، آرتور اپهام، (1384)، سیر و صور نقاشی ایران، ترجمه ...
  • آژند، یعقوب، (1389)، نگارگری ایران، انتشارات سمت. ...
  • ب.و.رابینسون، (376 1)، هنر نگارگری ایران، ترجمه یعقوب آژند، انتشارات ...
  • گری، بازیل، (1369)، نقاشی ایران، ترجمه عربعلی شروه، انتشارات عصرجدید. ...
  • رهنورد، زهرا، (1386)، تاریخ هنر ایران در دوره اسلامی نگارگری.انتشارات ...
  • شریف زاده، سید عبدالمجید، (1377)، «تاریخ نگارگری ایران»، کتاب ماه ...
  • صدقی، حسین، (1380)، « اندیشه های جامی در مثنوی هفت ...
  • نمایش کامل مراجع