CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

بررسی ویژگیهای تصویری نگارههای هفتاورنگ جامی در مکتب نگارگری مشهد عصر صفوی

اعتبار موردنیاز PDF: ۱ WORD: ۶ | تعداد صفحات: ۱۳ | تعداد نمایش خلاصه: ۵۴۱ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۹۴
کد COI مقاله: NCKIA01_008
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۹۴۶.۰۶ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۱۳ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)
محتوای کامل این مقاله با فرمت WORD هم قابل دریافت می باشد.

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل PDF یا WORD مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۱۳ صفحه است به صورت فایل PDF و یا WORD در اختیار داشته باشید.
آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله بررسی ویژگیهای تصویری نگارههای هفتاورنگ جامی در مکتب نگارگری مشهد عصر صفوی

  حبیب الله صادقی - استادیار و عضو هیئتعلمی دانشکده هنر دانشگاه شاهد تهران
  مینا محمدی - کارشناسی ارشد نقاشی دانشگاه شاهد تهران

چکیده مقاله:

هنر به عنوان یکی از عرصه های فعالیت بشر، از دیرباز تاکنون، با ظهور و بروز در نقش ها و تعاریف گوناگون تداوم یافته است. سلسله صفوی یکی از دوره های پادشاهی بود که در سال 907(ه ق) به دست شاه اسماعیل صفوی تأسیس شد. در سال 964(ه ق) ابراهیم میرزا (برادرزاده شاه طهماسب) به حکومت خراسان گماشته شد. این شاهزاده جوان کارگاهی در مشهد برپا کرد و علاوه بر هنرمندان مقیم خراسان تعدادی از استادان مکتب تبریز را به خدمت گرفت. مهم ترین نسخه مصوری که در این کارگاه تدوین شد، هفت اورنگ جامی بود. تصاویر کتاب مزبور توسط نقاشان مختلف اجراشده اند(پاکباز، 1379،93). بر این اساس، در این مقاله که باهدف بررسی برخی نگاره های هفت اورنگ جامی تهیه شده است، تلاش بر این است تا به سؤالات ذیل پاسخ داده شود: 1) چه ویژگی های بصری در نگاره های هفت اورنگ جامی وجود دارد؟ 2)نسخه هفت اورنگ جامی چه تأثیری بر مکاتب نگارگری هم عصر و مکاتب بعد از خود نهاده است؟. با بررسی سؤالات به نظر می رسد که برخی نگاره ها دارای ویژگی هایی از قبیل تأکیدهای رنگی و ریتم متنوع خطوط و لکه های سفید می باشند که حالتی پر از تحرک به صحنه داده است و همچنین نسخه هفت اورنگ جامی بر نگاره های دیگر مکاتب هم تأثیرگذار بوده است. مطالب این مقاله به شیوه کتابخانه ای گردآوری شده و تدوین آن ها به شیوه توصیفی می باشد و از 7 اثر به عنوان نمونه استفاده شده است. هدف این پژوهش، تحلیل برخی نگاره های هفت اورنگ جامی و معرفی و ارائه نمونه تصاویری از آن می باشد. به طور خلاصه نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد برخی نگاره های نسخه مذکور از لحاظ سبک با آثار مکتب تبریز قرابت بسیار دارد و در چند نگاره سبک تبریز با سبک های پیشین خراسان آمیخته شده است، ولی در اغلب نگاره ها گرایشی نو به چشم می خورد.

کلیدواژه‌ها:

نگاره، هفت اورنگ جامی، مکتب مشهد

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-NCKIA01-NCKIA01_008.html
کد COI مقاله: NCKIA01_008

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
صادقی, حبیب الله و مینا محمدی، ۱۳۹۴، بررسی ویژگیهای تصویری نگارههای هفتاورنگ جامی در مکتب نگارگری مشهد عصر صفوی، همایش ملی نقش خراسان در شکوفایی هنر اسلامی، مشهد، موسسه آموزش عالی فردوس، https://www.civilica.com/Paper-NCKIA01-NCKIA01_008.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (صادقی, حبیب الله و مینا محمدی، ۱۳۹۴)
برای بار دوم به بعد: (صادقی و محمدی، ۱۳۹۴)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • پاکباز، روئین، (۱۳۷۹)، نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، تهران، ...
  • پاکباز، روئین، (۱۳۷۸)، دایرهالمعارف هنر، تهران، فرهنگ معاصر. ...
  • حسن، زکی محمد، (۱۳۸۵)، تاریخ نقاشی در ایران، ترجمه ابوالقاسم ...
  • افروغ، محمد، (۱۳۹۰)، فرهنگ و هنر ایران و جهان، موسسه ...
  • شریف زاده _ سید عبدالمجید، (۱۳۷۵)، تاریخ نگارگری در ایران، ...
  • کن بای، شیلار، (۱۳۷۸)، نقاشی ایرانی، ترجمه مهدی حسینی، تهران، ...
  • پوپ، آرتور اپهام، (۱۳۸۴)، سیر و صور نقاشی ایران، ترجمه ...
  • آژند، یعقوب، (۱۳۸۹)، نگارگری ایران، انتشارات سمت. ...
  • ب.و.رابینسون، (۳۷۶ ۱)، هنر نگارگری ایران، ترجمه یعقوب آژند، انتشارات ...
  • گری، بازیل، (۱۳۶۹)، نقاشی ایران، ترجمه عربعلی شروه، انتشارات عصرجدید. ...
  • رهنورد، زهرا، (۱۳۸۶)، تاریخ هنر ایران در دوره اسلامی نگارگری.انتشارات ...
  • شریف زاده، سید عبدالمجید، (۱۳۷۷)، «تاریخ نگارگری ایران»، کتاب ماه ...
  • صدقی، حسین، (۱۳۸۰)، « اندیشه های جامی در مثنوی هفت ... (مقاله ژورنالی)
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه دولتی
    تعداد مقالات: ۳۶۹۹
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.