بازنمایی نمادهای ایرانی و چینی در قالی های تکه انکسی خراسان شمالی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 511

فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCKIA01_014

تاریخ نمایه سازی: 27 بهمن 1394

چکیده مقاله:

اغلب فرش هایی که در مهمترین مناطق روستایی و عشایری ایران بافته می شوند، با نقشمایه های ساده و هندسی تزیین می گردند، نقشمایه هایی که ریشه در فرهنگ و تاریخ این سرزمین دارند. ترکمن های ساکن در نواحی شمال شرقی ایران علاوه بر حفظ فرهنگ و سنت های قدیمی، در همجواری با اقوام ایرانی برخی از نقشمایه های اصیل ایرانی را اقتباس نموده و برخی از بهترین بافته های عشایری و روستایی را خلق نموده اند. قالی انسی، انکسی، انگسی یا تکه انکسی، یکی از فرش های جالب و منحصر به فردی است که توسط اقوام تکه ساکن در ناحیه جرگلان استان خراسان شمالی بافته می شود. الگوی بکار رفته در این فرش ها یادآور قالی های باغی و محرابی است با این تفاوت که بافنده ترکمن آن را با استفاده از خطوط شکسته می بافد، لازم به ذکر است که چیدمان متفاوت و حساب شده نقوش باعث گردید که اقوام همجوار آنها، همچون کردها و بلوچ ها نتوانند آن را اقتباس یا بازبافی نمایند. هدف از انجام این تحقیق معرفی قالی های تکه انکسی و کاربرد آنها در بین اقوام ترکمن است. سوال اصلی تحقیق این است که نقش تکه انکسی در دوران معاصر چه تغییراتی کرده است و عناصر تزیینی بکار رفته در آن ریشه در کدام فرهنگ ها و تمدن ها دارد؟در این نوشتار به روش توصیفی تحلیلی، علاوه بر معرفی فرش های تکه انکسی، برخی از نقوش و الگوهای بکار رفته در اینگونه از فرش ها نیز تا حد امکان بررسی می گردد. لازم به ذکر است که این مقاله به صورت کتابخانه ای و میدانی انجام شده، و پس از طبقه بندی نمونه های موجود و تحلیل اسناد نوشتاری مشخص گردید، عناصر تزیینی بکار رفته در آن ریشه در فرهنگ و هنر تمدن های ایران و چین دارد و بافندگان ترکمن در نواحی شمال خراسان با ظرافت تمام آنها را بصورت تجریدی و انتزاعی می بافند. با مشاهده بافته های امروزی اقوام تکه ساکن در شمال خراسان می توان گفت که تغییرات اندک در نوع نقشمایه ها، ماهیت اصلی آن را دگرگون نکرده است.

نویسندگان

حسین کمندلو

عضو هیات علمی، دانشکده هنر، دانشگاه سمنان، شهر سمنان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آذرپاد، حسن، حشمتی رضوی، فضل الله (1372)، فرشنامه ایران، تهران، ...
  • آیت الهی، حبیب، چیت سازیان، امیر حسین، توماج نیا، جمال ...
  • اردلان جوان، سید علی، اینانلو، جهان، (1371)، نگاهی به موزه ...
  • اوبن، اوژن (362 1)، ایران امروز، ایران و بین النهرین، ...
  • عقیل، تقوی (1388)، مردم شناسی ترکمنهای ایران، گرگان، انتشارات مختومقلی ...
  • محمد حجازی، مهرداد (1380)، «سمبولیسم در معماری مسجد»، در: مجموعه ...
  • حصوری، علی (1371)، فرش سیستان، تهران، فرهنگان. ...
  • حصوری، علی (1381)، مبانی طراحی سنتی در ایران، تهران، چشمه. ...
  • حصوری، علی (1371)، نقشهای قالی ترکمن و اقوام همسایه، تهران، ...
  • ژوله، تورج (1375)، برگی از قالی خراسان، تهران، شرکت سهامی ...
  • سلطان زاده، حسین (1372)، فضای ورودی در معماری سنتی ایران، ...
  • شوالیه، ژان، گربران، آلن (1387- 1378)، فرهنگ نمادها، مترجم سودابه ...
  • عصاره، امیر حسین، آقا کابلی (1381)، سید علی، فرهنگ دو ...
  • فریه، ر. دبلیو (1374)، هنرهای ایران، مترجم پرویز مرزبان، تهران، ...
  • کوپر، جی. _ (1379)، فرهنگ مصور نمادهای سنتی، مترجم ملیحه ...
  • گیرشمن، رمان (1390)، هنر ایران در دوران پارتی و ساسانی، ...
  • لرد کرزن (1347)، ایران و مسئله ایران، مترجم علی جواهر ...
  • مک گرگر، سی.ام (1368)، شرح سفری به ایالت خراسان (جلد ...
  • میرنیا، سیدعلی (1366)، طوایف ترکمان در دشت گرگان و خراسان، ...
  • هال، جیمز (1380)، فرهنگ نگاره ای نمادها در هنر شرق ...
  • ویلبر، دونالد نیوتن (1382)، باغهای ایران و کوشکهای آن، مترجم ...
  • ویت، جیمز، حیدری، جمیله (376 1)، از چهار گوشه ایران، ...
  • یاحقی، محمدجعفر (1386)، فرهنگ اساطیر و داستان واره ها در ...
  • Pinner, Robert, L. Eilland, Murray, (1999) Between The Blak DesertAnd ...
  • نمایش کامل مراجع