CIVILICA We Respect the Science
ناشر تخصصی کنفرانسهای ایران
عنوان
مقاله

شیوههای ترکیببندی نقوش در تزیین سفالهای نیشابور

اعتبار موردنیاز PDF: ۱ WORD: ۴ | تعداد صفحات: ۹ | تعداد نمایش خلاصه: ۵۷۰ | نظرات: ۱
سال انتشار: ۱۳۹۴
کد COI مقاله: NCKIA01_029
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۱۰۰۵.۵۳ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۹ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)
محتوای کامل این مقاله با فرمت WORD هم قابل دریافت می باشد.

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

اگر در مجموعه سیویلیکا عضو نیستید، به راحتی می توانید از طریق فرم روبرو اصل این مقاله را خریداری نمایید.
با عضویت در سیویلیکا می توانید اصل مقالات را با حداقل ۳۳ درصد تخفیف (دو سوم قیمت خرید تک مقاله) دریافت نمایید. برای عضویت در سیویلیکا به صفحه ثبت نام مراجعه نمایید. در صورتی که دارای نام کاربری در مجموعه سیویلیکا هستید، ابتدا از قسمت بالای صفحه با نام کاربری خود وارد شده و سپس به این صفحه مراجعه نمایید.
لطفا قبل از اقدام به خرید اینترنتی این مقاله، ابتدا تعداد صفحات مقاله را در بالای این صفحه کنترل نمایید.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل PDF یا WORD مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۹ صفحه است به صورت فایل PDF و یا WORD در اختیار داشته باشید.
آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله شیوههای ترکیببندی نقوش در تزیین سفالهای نیشابور

  نجمه دستغیب - کارشناس ارشد پژوهش هنر دانشگاه شیراز
  مریم حبیبی - کارشناس مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز

چکیده مقاله:

پس از چند قرن رکود در بازار سفالگری ایران، با روی کار آمدن حکومت سامانی شهرهای بخارا، سمرقند و نیشابور به مراکز مهم هنری شرق جهان اسلام تبدیل شدند و هنرهای مختلف چون معماری و سفال سازی از اهمیت ویژه ای برخوردار گردیدند(کیانی، 1357، 15). با رونق یافتن کارگاه های سفالگری در مراکز نامبرده، این هنر جانی دوباره گرفت. نیشابور از مهم ترین و فعال ترین مراکز سفال در این دوران و به نوعی از پایه های اصلی شکل گیری سبک سفال ایرانی-اسلامی بوده است. در تزیین سفالینه های نیشابور نقوش متنوعی به کار رفته است که در این مقاله با مروری بر انواع دسته بندی نقوش معرفی می-گردند. سپس طرز قرارگیری نقوش در تزیینات سفال های نیشابور، شیوه های قرینه سازی، تجمع و پراکندگی نقوش و در نهایت انواع ترکیب بندی نقوش به شیوه توصیفی- تحلیلی بررسی می شود. نمونه سفال های نیشابور مورد مطالعه در این پژوهش متعلق به دوران سامانی می باشند که تصاویر آنها به شیوه کتابخانه ای جمع آوری گشته است. سفال نیشابور و تزیینات آن دارای سبک و سیاق ویژه خود است. با وجود تاثیر پذیرفتن از سفالینه های چینی، با خالی گذاشتن فضا در ترکیب نقوش، یا استفاده از نقوش گیاهی متاثر از هنر ساسانی، همچنین کاربرد عباراتی از آموزه های اسلامی، ترکیب بندی نقوش این سفال ها در عین تنوع، دارای ویژگی های منحصر به فرد می باشند

کلیدواژه‌ها:

سفال نیشابور، ترکیب بندی، دوره سامانی، دسته بندی نقوش

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-NCKIA01-NCKIA01_029.html
کد COI مقاله: NCKIA01_029

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
دستغیب, نجمه و مریم حبیبی، ۱۳۹۴، شیوههای ترکیببندی نقوش در تزیین سفالهای نیشابور، همایش ملی نقش خراسان در شکوفایی هنر اسلامی، مشهد، موسسه آموزش عالی فردوس، https://www.civilica.com/Paper-NCKIA01-NCKIA01_029.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (دستغیب, نجمه و مریم حبیبی، ۱۳۹۴)
برای بار دوم به بعد: (دستغیب و حبیبی، ۱۳۹۴)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • -ابومحبوب، احمد، ۱۳۸۶، «پیشینه و بررسی تطبیقی سماع مولانا با ...
  • - آزادبخت، مجید؛ طاووسی، محمود، ۱۳۹۱، « استمرار نقش مایه ... (مقاله ژورنالی)
  • - باصفا، حسن، ۱۳۸۵، «شبه‌کتیبه‌های قرون اولیه اسلامی بر پایه ...
  • -خزایی، محمد، ۱۳۷۵، «خط کوفی و نقوش اسلیمی»، هنرو معماری، ...
  • - خزایی، محمد، ،۱۳۸۵، «بازتاب مولفه های ایرانی در روند ...
  • - خزایی، محمد، ۱۳۸۷، «شمسه؛ نقش حضرت محمد(ص) در هنر ...
  • -طاهری، زهرا، ۱۳۸۴، « از زاهد - صوفیان بین النهرین ...
  • - قوچانی، عبدالله، ۱۳۶۴، کتیبه های سفال نیشابور، تهران، اداره ...
  • - کریمی، فاطمه‌کیانی.محمد یوسف، ۱۳۶۴، هنر سفالگری دوره اسلامی ایران، ...
  • -کیانی، محمد یوسف، ۱۳۸۰، پیشینه سفال و سفالگری در ایران، ...
  • ممتحن، مهدی ؛ خزایی، محمد، ۱۳۹۰، «نگاره های نمادین اعداد ...
  • - موسوی نیا، زهره، ۱۳۸۸«دایره نماد دینی در تمدن های ...
  • -هال، جیمز، ۱۳۸۷، فرهنگ نگاره ای نمادها، ترجمه رقیه بهزادی، ...
  • -یعقوب زاده، آزاده، ۱۳۹۲، «تجلی آموزه های ادبی و اخلاقی ...
  • Wilkin son, Charle S Kyrle, 1973, Nishapour: pottery of the ...
  • علم سنجی و رتبه بندی مقاله

    3.0
    ۱ تعداد پژوهشگران نظر دهنده
    5 0
    4 0
    3 1
    2 0
    1 0
    مشخصات مرکز تولید کننده این مقاله به صورت زیر است:
    نوع مرکز: دانشگاه دولتی
    تعداد مقالات: ۱۶۰۲۰
    در بخش علم سنجی پایگاه سیویلیکا می توانید رتبه بندی علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی کشور را بر اساس آمار مقالات نمایه شده مشاهده نمایید.

    مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.