مطالعه تطبیقی دو نگاره از مکاتب تبریز و مشهد دوره صفوی
محل انتشار: همایش ملی نقش خراسان درشکوفایی هنر اسلامی
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 960
فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
NCKIA01_033
تاریخ نمایه سازی: 27 بهمن 1394
چکیده مقاله:
کارگاه های تبریز و مشهد به عنوان دو مکتب شاخص دوران صفوی در تاریخ نگارگری ایران شناخته شده اند. در واقع شکوه و درخشندگی نگارگری دوره صفوی را می توان در نسخه هایی مشاهده کرد که در روزگار جوانی شاه طهماسب در تبریز تولید می شدند و در دربار برادرزاده او ابراهیم میرزا در مشهد، آیینه ای از توازن، تناسب و تعادل نگاره های مکتب تبریز همراه با پیکره هایی با ویژگی های نقاشی و طراحی مکتب قزوین در نسخه هفت اورنگ جامی نمایان شده است. مقاله حاضر سعی دارد با معرفی دو نگاره به نام های « مجنون با زنجیر بر در خیمه لیلی » و « رفتن مجنون به سوی اتراقگاه کاروان لیلی » متعلق به کارگاه های شاه طهماسب و ابراهیم سلطان، که در فاصله زمانی نزدیک به یکدیگر و در مضمونی مشابه نقش شده اند، بازنمایی صحنه اتراقگاه داستان لیلی و مجنون را با بهره گیری از ادبیات تطبیقی و دانش بینامتنیت مورد مطالعه قرار دهد. به گونه ای که این مقاله، با تکیه بر شیوه توصیفی-تحلیلی که جمع آوری اطلاعات آن به صورت کتابخانه ای انجام شده است، میتواند به کمک بررسی شباهت ها، تاثیرپذیری ها و حتی تفاوت های ساختاری و محتوایی موجود در آن ها، هر چه بیشتر به ویژگی های صوری نگارگری مکتب مشهد در دوران ابراهیم میرزا بپردازد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
شادی تاکی
کارشناس ارشد گرافیک، مدرس دانشگاه هنر سوره تهران
هانیه حاجی اسماعیلی
کارشناس ارشد نقاشی، مدرس دانشگاه رسام کرج
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :