قابلیتهای بصری به کار رفته در ترکیب کتیبههای ثلث طوماری محمدحسین شهید مشهدی در صحن عتیق حرم امام رضا (ع)

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 418

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCKIA01_052

تاریخ نمایه سازی: 27 بهمن 1394

چکیده مقاله:

صحن عتیق، از قدیمی ترین بخش های حرم امام رضا (ع) است که در آن شیوه های متنوع تزیین به کار رفته است. گروه مهمی از این تزیینات کتیبه هایی است که بر ایوان ها و جرزهای این صحن نصب شده است. کتیبه های طوماری ثلث بیشترین کارکرد را در این مجموعه دارد. برخی از این کتیبه ها را محمدحسین شهید مشهدی، خوشنویس دوره قاجار کتابت کرده است. در این کتیبه ها از مبانی بصری ویژه ای جهت استواری ترکیب کتیبه ها استفاده شده که در این نوشتار می کوشیم مهم ترین عوامل را شناسایی و چگونگی کاربرد آنها را بررسی کنیم. نتایج بررسی نشان می دهد، محمدحسین شهید مشهدی از ویژگی های اصلی خط ثلث در ایجاد صور بصری مهمی چون: آهنگ بصری، تعادل، تباین و فضای مثبت و منفی جهت پدید آوردن ترکیب بندی های متنوع بهره برده است. تمام کتیبه های طوماری محمدحسین شهید مشهدی در صحن عتیق، در قالب کمربندی دو طبقه است. در این آثار ضمن استفاده از عوامل بصری یاد شده در قالب حرکت های عمودی، متقاطع، مثلثی و منتشر، ترکیب شکل گرفته است.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

سمیرا داننده

فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد رشته ارتباط تصویری

مهدی صحراگرد

گروه معماری، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :