بررسی نقوش و تکنیکهای آینهکاری رواق روضه منوره
محل انتشار: همایش ملی نقش خراسان درشکوفایی هنر اسلامی
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 728
فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
NCKIA01_055
تاریخ نمایه سازی: 27 بهمن 1394
چکیده مقاله:
آینه کاری هنر ایجاد اشکال منظم در طرح ها ونقش های متنوع با قطعات کوچک و بزرگ آینه ساده یا رنگی برای تزیین سطوح داخلی بنا است. این هنر حاوی اشکال هندسی اسلامی است چنان که می توان آن را هنری دینی و سنتی تلقی کرد. در این میان، مکان های مذهبی مانند حرم مطهر امام هشتم شیعیان، به دلیل اهمیت و قداستی که برای هنرمند مسلمان داشته است، دارای زیباترین آینه کاری ها است که این آینه ها در زیر گنبد مطهر با تزئینات ویژه ای که با بقیه حرم متفاوت است، تزئین شده اند.هدف کلی در این پژوهش، بررسی نقوش و تکنیک های آینه کاری رواق روضه منوره (این محل در بالای ضریح مطهر و در زیر گنبد اصلی واقع شده است) و هم چنین بررسی ریشه آینه کاری این مکان و طبقه بندی نقوش به کار رفته می باشد. مهم ترین سوالات مطرح شده درباره این آینه کاری، مربوط به تکنیک و نقوش خاص این مکان است. روش تحقیق در این مقاله توصیفی- تحلیلی و شیوه گردآوری اطلاعات به صورت میدانی، کتابخانه ای و ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه و مشاهده مستقیم می باشد. در این پژوهش پس از اشاره مختصر به پیشینه آینه کاری حرم مطهر رضوی به بررسی آینه کاری رواق روضه منوره پرداخته شده است. در بررسی این رواق مشخص می شود که آینه کاری این رواق مربوط به دوره قاجار است و نقوش به کار رفته از نظر معنا و مفهوم با فضای مذهبی و معنوی این مکان ارتباط مستقیم دارد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
زهره قاسم زاده
هیات علمی گروه هنر دانشگاه پیام نور
سیده مهسا مرتضوی مهریزی
دانشجوی صنایع دستی دانشگاه پیام نور
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :