قرابت های ساختاری و مضمونی هنر فلزکاری مکتب خراسان و موصل ( بررسی موردی گلاب پاش و شمعدان )

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,605

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCKIA01_060

تاریخ نمایه سازی: 27 بهمن 1394

چکیده مقاله:

نقوش گوناگونی که بر روی اشیای فلزی مکتب خراسان(دوره سلجوقی) و مکتب فلزکاری موصل حک شده اند، نشان دهنده اعتقادات قومی، مذهبی، باورها و آداب و رسوم اجتماعی و شرایط زیست محیطی است. علم ستاره شناسی(نجوم) و ابزارهای نجومی در دوران بعد از اسلام به دلایل و ضرورت های گوناگون اجتماعی برای مسلمانان مانند طلوع و غروب خورشید به جهت اقامه نماز و نگه داشتن روزه و نیز جهت های جغرافیایی برای سفر و طالع بینی، سعد و نحس بودن روزها و شب ها، به یکی از پدیده های علمی تبدیل شد. در این راه هنرمندان هم با تأسی از علوم و دانشمندان نجوم، در خلق برج های دوازده گانه صور فلکی بر روی ظروف فلزی، به ویژه گلاب پاش ها، تلاش بسیاری نموده اند. نتیجه حاصل از مقاله این است که در عین قرابت های ساختاری ومضمونی، تفاوتی های در ترکیب بندی ها و تزیینات موجود بین دو مکتب خراسان و موصل به چشم می خورد که مهم ترین آنها عباتند از، برنجی بودن اشیاء فلزی موصل به همراه مرصع کاری با نقره و طلا، مسطح بودن نقوش و تزئینات، تمایز آشکار بین شکل و زمینه و همچنین غالب بودن نقوش هندسی بر سایر نقوش در مکتب موصل می باشد، در حالی که نقش مایه های به کار رفته خراسان، بیشتر بر محور نقوش پیکره ای و تصاویر انسانی و جانوری است.. قرابت ها آن شامل: طرح های ترنجی کوچک و بزرگ حاوی نقوش سلاطین، جایگزینی طرح های کوچک و متراکم به جای نقوش منفرد، استفاده از نقوش صور فلکی در داخل ترنجی های مختلف،کاربرد مناظر درباری، شکار، نوازندگی و ورزشی،استفاده از خط نوشته ها می باشد در این مقاله به واکاوی نقوش گلاب پاش و شمعدان از مکتب فلزکاری خراسان و مکتب موصل به روش توصیفی تحلیلی- که جستجوی معنا از ورای تصویر به همراه تبین و تحلیل معنا نهفته در اثر، به همراه توصیف فرم پرداخته می شود- می پردازد.

نویسندگان

یزدان موسی پور

کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه مازندران

فتانه محمودی

استادیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه مازندران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اتینگهاوزن، ریچارد و گرابار، الگ .(1383). هنر و معماری اسلامی، ...
  • السعید، عصام وعایشه، پارمان، (1363) نقشهای هندسی در هنر اسلامی ...
  • آیت اللهی، حبیب اللهی؛ سارا، پاکیاری.(382 1)«فلزکاری از مکتب خراسان ...
  • برند، باربارا.(1383). هنر اسلامی، ترجمه دکتر مهناز شایسته فر، چاپ ...
  • پوپ، آرتور اپهام. (1389). شاهکار های هنر ایران، ترجمه پرویز ...
  • رستگر، نصرت الله (1384) مشروعیت حکومت از دیدگاه فردوسی (کسب ...
  • رفیعی، احمد رضا و شیرازی، علی اصغر.(1386). هنر دوره سلجوقی، ...
  • العبیدی، صلاح حسین. (1390. آثار فلزی مکتب موصل در عصر ...
  • کوپر، جی‌سی.(1389). فرهنگ مصور نمادهای سنتی، ترجمه ملیحه کرباسیان، تهران: ...
  • نوروزی طلب. علیرضا، افروغ، محمد(1389)، بررسی فرم، تزیین و محتوا ...
  • مک کال، هنریتا(379 1):اسطور 5 های بین النهرینی؛ ترجمه عباس ...
  • وارد، ریچل. (1384). فلزکاری اسلامی، ترجمه مهناز شایسته فر، چاپ ...
  • Walker, Alicia.(2008). C ross-cultura Reception in the Absence of Texts ...
  • Melikian - Chirvani, A.S, Islamic Metalwork from the Iranian world, ...
  • Rice, David Talbo. 1949. _ oldest dated Mosul candlestick", Burlington ...
  • نمایش کامل مراجع