مطالعه تطبیقی تصویرگری میرزا علی در نگارههای خمسه طهماسبی(946-950ه )و(هفت اورنگ جامی 964-973ه )

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,950

فایل این مقاله در 17 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCKIA01_061

تاریخ نمایه سازی: 27 بهمن 1394

چکیده مقاله:

در طول تاریخ ایران، وقایع مهم سیاسی همیشه بر تحولات نقاشی ایران تاثیر بسیاری نهاده و تغییر حکومت ها اغلب با جا به جایی هنرمندان و ادغام سنت های هنری همراه بوده است. در زمان شاه طهماسب نیز هنرمندان زیادی از سراسر ایران در تبریز گرد آمدند. در حدود بیست و یک سال بعد، ابراهیم میرزا حکومت خراسان به دست گرفت و علاوه بر هنرمندان مقیم خراسان تعدادی از استادان مکتب تبریز را در کارگاه خود به خدمت گرفت. از میان هنرمندان زیادی که در دوران حکومت صفوی در حال نقل و انتقال به پایتخت های جدید بودند، میرزا علی را می توان هنرمند مشترک در تصویرگری خمسه طهماسبی در تبریز و همچنین تصویرگر هفت اورنگ جامی در مشهد دانست. هدف پژوهش این است که با نگاهی بر ویژگی های نگارگری مکتب دوم تبریز و هنر نگارگری مکتب مشهد مورد مطالعه قرار داده و در این راه به مقایسه وجوه اشتراک و افتراق نگارگری میرزا علی در خمسه طهماسبی و هفت اورنگ جامی، به بررسی سیر تحول نگارگری و تاثیراتی محیطی قالب بر این هنرمند در این دوران بپردازد. سوالاتی که در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفت عبارت اند از خصوصیات بارز سبک نگارگری میرزا علی چه بوده است؟ آیا میرزا علی با انتقال به مشهد سبک نگارگری اش با توجه به محیط تغییر می کند؟ تغییراتی سبک تصویرگری میرزا علی در چه مورد هایی بوده است؟ روش پژوهش تطبیقی بوده، با توجه به ماهیت تاریخی آن از منابع کتابخانه ای استفاده شده است. یافته های تحقیق بیانگر آن است که میرزا علی اصول و سنت های خاص و ثابتی در کادر بندی و حاشیه داشته اما اصول و سنت های تصویری نگاره هایش با توجه به مکتب و مکانی که نگاره تصویر شده است تغییراتی اندک داشته که این نشان از انعطاف پذیری هنرمند و احترام او به اصول و سنت های مکتب بوده است.

نویسندگان

زهراسادات غفاری شهری

کارشناسی ارشد، ارتباط تصویری، موسسه آموزش عالی فردوس،گروه هنر، مشهد، ایران

علیرضا کریمی

عضو هیئت علمی رشته نقاشی، موسسه آموزش عالی فردوس، گروه هنر، مشهد، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • آژند، یعقوب(1384) مکتب نگارگری تبریز- قزوین و مشهد، چاپ اول، ...
  • افراسیاب پور، علی اکبر(1391) تمثیل حیوانات در مثنوی هفت اورنگ، ...
  • پاکباز، رویین(1378) دایره المعارف هنر، فرهنگ معاصر، تهران. ...
  • پاکباز، رویین(1389). نقاشی ایران از دیرباز تا امروز. زرین و ...
  • حسینی، مهدی(1385) هفت اورنگ جامی به روایت تصویر، کتاب ماه ...
  • شعبانی، احمد(1382) شرح احوال شاهزاده ابوالفتح سلطان ابراهیم میرزا و ...
  • فرخ‌فر، فرزانه و همکاران(1387) بررسی تطبیقی نگارگری مکتب تبریز و ...
  • لونی، مهدی و همکاران(1393) مطالعه تطبیقی اشعار جامی بر تصویرگری ...
  • ندرلو، مصطفی(1386) مقدمه ای بر هنر تشعیر در نقاشی ایرانی، ...
  • نمایش کامل مراجع