مطالعه تطبیقی نقش مایه های گچ بری محراب مسجد کرمانی تربت جام با محراب اولجایتو

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 918

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCKIA02_035

تاریخ نمایه سازی: 5 آذر 1397

چکیده مقاله:

تزیینات گچ بری شده محراب های دوره ایلخانی جلوه ای از اوج طراحی و زیبایی هنر این مرز و بوم هستند. در این دوره (حدود 633 ه . ق تا 756 ه . ق) با ورود ایرانیان به دستگاه حکومتی، حمایت از هنر و هنرمندان رونق بسیاریگرفت و هنرهای مختلف مانند گچ بری به رشد و شکوفایی چشمگیری دست یافت. به نحوی که شاهد محراب ها و کتیبه های گچ بری زیبا و پرکاری هستیم که از سوی حاکمان و والیان وقت جهت مساجد، امامزاده ها سفارش داده و توسط هنرمندان مشهوری ساخته می شدند. دو بنای مجموعه شیخ احمد جام و مسجد جامع اصفهان که هر دو در دوره ایلخانی و دارای گچ بری های منحصر به فرد و زیبایی هستند از آن جمله می باشند. این مقاله در نظر دارد ضمن معرفی این دو بنا به مطالعه تطبیقی دو محراب مسجد کرمانی از مجموعه شیخ احمد جام و محراب اولجایتو از مجموعه مسجد جامع اصفهان بپردازد. هدف پژوهش حاضر در گام نخست شناسایی و مطالعه ویژگی های بصری این دو محراب، و تطبیق نگاره ها و تزیینات آن به روش توصیفی و تطبیقی می باشد. در مطالعات صورت گرفته مشخص شد که این دو محراب ویژگی های ساختاری و تزیینی خاص و مشابهی دارند از جمله: استفاده از نقوش اسلیمی که دارای تزییناتی مشترک هستند، قرار دادن جایگاهی ثابت برای ثبت کتیبه های حاوی آیات و احادیث و استفاده از تزیینات و ساختار مشترک در گچبری های آنها، روش جمع اوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی با استفاده از تصاویر کتاب ها و عکاسی از بناها است.

نویسندگان

وحیده حسامی

عضو هیات علمی دانشکده هنر دانشگاه بیرجند

فرنوش رحمانی

دانشجوی مقطع کارشناسی دانشکده هنر دانشگاه بیرجند

آتنا غلامی

دانشجوی مقطع کارشناسی دانشکده هنر دانشگاه بیرجند