نقش بازی های آموزشی دیجیتال در یادگیری دروس دانشگاهی: بررسی مروری

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 389

نسخه کامل این مقاله ارائه نشده است و در دسترس نمی باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCMIMED02_141

تاریخ نمایه سازی: 1 دی 1397

چکیده مقاله:

مقدمه:در سال های اخیر، بازی های آموزشی دیجیتال، گسترش چشمگیری در بین جوامع امروزی داشته اند. اکثر این بازی های آموزشی دیجیتال، از طریق نرم افزارهای موبایلی توسعه یافته اند و مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به رشد بکارگیری بازی های دیجیتال، علاقه و انگیزه فراوانی برای یادگیری و آموزش دروس دانشگاهی از طریق این فناوری وجود دارد. بسیاری از کشورها روش های آموزشی و یادگیری دروس علمی خود را برای ترویج و حمایت از بکارگیری فناوری بازی های آموزشی دیجیتال تغییر داده اند. هنگامی که بازی های آموزشی دیجیتال به خوبی طراحی شوند و به طور صحیح مورد استفاده قرار بگیرند، میتوانند منجر به بهبود یادگیری دروس مربوطه و افزایش مهارت های دانشجویان شوند. هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش بازی های دیجیتال آموزشی در یادگیری دروس دانشگاهی بود.روش بررسی: این پژوهش به صورت مروری در سال 1397 و از طریق جست وجو در پایگاه های اطلاعاتی معتبر از قبیل PubMed ، ScienceDirect ، Scopus ، Web of Science ، Google Scholar و با کلیدواژه های Gamification ، Medical Sciences ، Students و Learning انجام شد. در نهایت 12 مقاله از سال 2010 تا 2018 انتخاب گردید. پس از جمع آوری مقالات مرتبط داده های استخراج شده از مقالات به منظور تحلیل توسط پژوهشگران خلاصه برداری و مورد بررسی قرار گرفت.یافته ها: یافته های پژوهش حاضر نشان داد که، بکارگیری فناوری بازی های دیجیتال نقش بسزایی در یادگیری دروس دانشگاهی توسط دانشجویان دارد. به کمک این فناوری در زمان استاد و دانشجو صرفه جویی شده و درک دانشجویان درباره محتوای درسی و همچنین، مهارت های شناختی آنها بهبود پیدا می کند. این بازی های آموزشی به طور مثبت بر وضعیت تحصیلی دانشجویان تاثیر می گذارد و آنها را تشویق می کنند تا از طریق پاداش های به دست آمده (امتیازها، سطوح و غیره) مشارکت و تعامل بیشتری با این محیط آموزشی داشته باشند. طبق بررسی های انجام شده، اهداف اصلی بکارگیری این فناوری شامل بهبود کیفیت فرآیند یادگیری، توانمندسازی دانشجویان و افزایش استقلال آنها، می باشد. بازی های آموزشی دیجیتال، می توانند برای دروسی از قبیل آناتومی و فیزیولوژی که نیاز به تمرین و ممارست بیشتری برای یادگیری وجود دارند، مناسب باشند. نتیجه گیری: با توجه به گسترش روزافزون علم و دانش، بکارگیری فناوری اطلاعات میتواند نقش موثری در آموزش و یادگیری داشته باشد. یکی از این فناوری های موثر در آموزش و یادگیری دانشجویان، بازی های آموزشی دیجیتال می باشد که به کمک این فناوری میتوان سطح دانش، آموزش و یادگیری را ارتقا داد. در نتیجه مدیران و سیاست گذاران این حوزه، باید اقدامات و خط مشی های لازم را جهت بکارگیری بازی های آموزشی دیجیتال برای آموزش و یادگیری دروس دانشگاهی تدوین نمایند

کلیدواژه ها:

بازی های آموزشی دیجیتال ، دانشجویان ، یادگیری ، دروس دانشگاهی ، آموزش

نویسندگان

علیرضا بنای یزدی پور

دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران،

فرشته منوچهری منزه

دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده علوم پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران