بررسی سه ساله وضعیت شغلی و مشخصات دموگرافی بیماران هپاتیتی استان ایلام 1389

سال انتشار: 1390
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 831

متن کامل این مقاله منتشر نشده است و فقط به صورت چکیده یا چکیده مبسوط در پایگاه موجود می باشد.
توضیح: معمولا کلیه مقالاتی که کمتر از ۵ صفحه باشند در پایگاه سیویلیکا اصل مقاله (فول تکست) محسوب نمی شوند و فقط کاربران عضو بدون کسر اعتبار می توانند فایل آنها را دریافت نمایند.

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCOHS07_194

تاریخ نمایه سازی: 17 اردیبهشت 1392

چکیده مقاله:

مقدمه و هدف: امروزه هپاتیت یکی از مشکلات بهداشتی عمده جهان است و 300 میلیون نفر در سراسر جهان حامل ویروس هپاتیت ب هستند. هپاتیت ب پس از بیماری های سل و مالاریا شایعترین بیماری عفونی و مسری است. سالانه حدود 50 میلیون نفر به تعداد افراد آلوده در دنیا افزوده می شود. شیوع این بیماری در برخی از نواحی آسیا و آفریقا بسیار بالاست و حتی به 20 درصد نیز می رسد. در ایران طبق آمارهای موجود حدود 3% افراد جامعه یا قریب به دو میلیون نفر ناقل هپاتیت ب هستند. از آنجا که این بیماری هیچ گونه علامت، نشانه و ناراحتی ندارد ولی در خون و بدن افراد بیمار ویروس وجود دارد، مهمترین مساله و مشکل در مورد این گروه از افراد، انتقال ویروس به دیگران است. در واقع این افراد مهمترین و اصلی ترین مخزن ویروس هپاتیت ب هستند. هدف از اجرای این بررسی مشخص نمودن مشخصات شغلی و سایر فاکتورهای دموگرافی افراد بیمار می باشد. روش اجرا: این مطالعه از نوع توصیفی و به صورت گذشته نگر اجرا شده است. پرونده تمامی بیماران مبتلا به هپاتیت که در مراکز بهداشتی درمانی ایلام نگهداری می شوند بررسی و کلیه اطلاعات شغلی و دموگرافیکی افراد بیمار استخراج و پس از دسته بندی داده ها با استفاده از نرم افزار SSPS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: 61 درصد افراد زن، 79 درصد متاهل و 21 درصد مجرد و 38 درصد روستایی و 62 درصد شهری بودند. بر اساس یافت های تحقیق 29 درصد افراد مورد مطالعه به علت بروز علائم بالینی و 20 درصد به دلیل حاملگی و 10 درصد با بروز عوامل خطر و 17 درصد به شکل داوطلبانه و 24 درصد له دلایل دیگری غیر از موارد بالا جهت انجام آزمایشات تشخیصی به آزمایشگاه های مراکز درمانی مراجعه نموده اند. 93 درصد هپاتیت نوع B و 7 درصد هپاتیت نوع C داشتند. 34 درصد بیماران خانه دار و 10 درصد بیکار و 5 درصد کشاورز و 26 دردص شغل آزاد و 12 درصد کارمند و 6 درصد کارگر و 4 درصد دانشجو و 3 درصد دانش آموز بودند. بالاترین درصد عامل خطر به ترتیب حاملگی 20 درصد، افراد خانواده آلوده 20 درصد و انتقال از طریق مادر به کودک 7 درصد و 2 درصد اعتیاد تزریقی و 2 درصد تماس جنسی مشکوک و بقیه به سایر دلایل اشاره داشته اند. بیش از 90 درصد بیماران سابقه واکسیناسیون مشخصی نداشته اند. میانگین سنی بیماران 38 سال به دست آمد. نتیجه گیری: شناخت عوامل خطر و ارتباط اینگونه عوامل با متغیر شغل و نیز روشن شدن سابقه واکسیناسیون و برنامه ریزی د رجهت حذف عوامل خطر از عمده ترین نکات قابل ذکر در این بررسی است.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

آزاده پورنجف

کارشناس مبارزه با بیماریها مرکز بهداشت استان ایلام

عبدالحسین پورنجف

عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام

پرویز کریمی

متخصص اطفال و رئیس مرکز بهداشت استان ایلام

عطاء... جمالوندی

کارشناس مبارزه با بیماریها مرکز بهداشت استان ایلام

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ملکیان نائینی ا، بررسی شاخص های آنتی ژنتیک هپاتیت C ...
  • حاتمی ح، اپیدمیولوژی وکنترل بیماریهای واگیر در جهان وایران، دانشگاه ...
  • ابراهیمی، ن .هپاتیت ویروسی و اتوایمیون .تهران، انتشارات تیمورزاده، چاپ ...
  • میرغفوروند م، منتظم ح، رفیعی ا، بررسی شیوع هپاتیت ب ...
  • عصاره زادگان م وهمکاران، بررسی میزان شیوع بیماران مبتلا به ...
  • صالحی م، صانعی مقدم ا، خسروی س، اتیولوژی هپاتیت حاد ...
  • آقا زادگان ر، فروتن م، شهرازس، بررسی شاخص های اپیدمیولوژیک ...
  • krugman s.glies jp, viral hepatitis type b _ furtherob servation ...
  • merat s, malekzadeh rrezuan h, hepatitis b in iran, arch ...
  • walterv r, mele a, current diagnosis &treatment in infection disease ...
  • نمایش کامل مراجع