CIVILICA We Respect the Science
(ناشر تخصصی کنفرانسهای کشور / شماره مجوز انتشارات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۸۹۷۱)
عنوان
مقاله

مدرنیزم در غزل امروز ایران

اعتبار موردنیاز PDF: ۱ | تعداد صفحات: ۳۹ | تعداد نمایش خلاصه: ۵۳۸ | نظرات: ۰
سال انتشار: ۱۳۸۹
کد COI مقاله: NCPLIR01_173
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۷۵۹.۳۲ کیلوبایت (فایل این مقاله در ۳۹ صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد)

راهنمای دانلود فایل کامل این مقاله

متن کامل این مقاله دارای ۳۹ صفحه در فرمت PDF قابل خریداری است. شما می توانید از طریق بخش روبرو فایل PDF این مقاله را با پرداخت اینترنتی ۳۰,۰۰۰ ریال بلافاصله دریافت فرمایید
قبل از اقدام به دریافت یا خرید مقاله، حتما به فرمت مقاله و تعداد صفحات مقاله دقت کامل را مبذول فرمایید.
علاوه بر خرید تک مقاله، می توانید با عضویت در سیویلیکا مقالات را به صورت اعتباری دریافت و ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر برای دریافت مقالات بپردازید. اعضای سیویلیکا می توانند صفحات تخصصی شخصی روی این مجموعه ایجاد نمایند.
برای راهنمایی کاملتر راهنمای سایت را مطالعه کنید.

خرید و دانلود فایل PDF مقاله

با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که دارای ۳۹ صفحه است به صورت فایل PDF در اختیار داشته باشید.
آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد نمایید:

مشخصات نویسندگان مقاله مدرنیزم در غزل امروز ایران

محمود طیب - کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی

چکیده مقاله:

پس از اشباعِ غزل نو، آگاهانه یا ناآگاهانه قالب غزل و سبک سرودن و به ویژه مفهوم و مضمون غزل از حالت آرمانی آن آرام آرام خارج شد و گروهی از شاعران که بیش تر شاعران تحصیل کرده، دارای بینش ادبی و دارای دیدگاهی «فرانو» بوده اند در همان مسیر سالمِ غزل به پیاده کردن ذهنیت فرانوِ خود در عرصه ی غزل پرداختند. جریان مدرنیزم که حاصل بیش از یک سده دگرگونی در علوم انسانی، فیزیک، فلسفه، تکنولوژی، اقتصاد ، تولید ، مصرف، هنر ، معماری ، ادبیات و هنر در غربِ سده ی بیستم بود به سرعت به دیگر فرهنگ ها و کشورها نیز راه یافت و به دگرگونی همین حوزها در تمام کشورهای جهان دست زد. در ایران، از آغاز سده ی سیزدهم شاهد ورود و گسترش عناصر مدرنیزم به گستره ی علمو فرهنگ و تا اندازه ای تکنولوژی و اقتصاد هستیم. از دوره ی رضاخان ، مدرنیزم به طور رسمی از حوزه ی اقتصاد و تکنولوژی آغاز به کار کرد و در آغاز سده ی چهاردهم با گسترش فنّ ترجمه، شاعران و نویسندگان زیر تأثیر اندیشه های غربی، اندیشه های مدرن را به حوزه های علوم انسانی، ادبیات و هنر نیز وارد کردند. از آغاز دهه ی پنجاه، غزل فارسی با اوج گرفتن و حرکت به سمت رسیدن به وضعیتی «فرانو»، همگام با جریان های آزادِ نیمایی و سپید، اندیشه های متفاوتی با گرایش به مدرنیزم را به بستر خود راه داد و »مدرنیزم ادبی» از آغاز دهه هفتاد به عنوان جریانی رسمیت یافته در ادبیات و شعر ایران اعلام حضور کرد. مهم ترین عناصر تعیین کننده ی مدرنیزم در غزل، به ترتیب، مفهوم و نوع پردازش آن، ساختار(شکلی و زبانی ) و سپس انتخاب واژگان هدفمند ( شعری ) است. در این مقاله به شرح این موارد پرداخته شده است و سیر کلی مدرنیزم از زمینه ها تا پیدایی و گسترش آن و سپس ناهنجاری هایی که در بستر آن پیش آمد مورد بررسی قرار گرفته شده است.

کلیدواژه‌ها:

مدرنیزم، غزل امروز، زمینه ها، ویژگی ها، آسیب شناسی، نمونه ها

کد مقاله/لینک ثابت به این مقاله

برای لینک دهی به این مقاله، می توانید از لینک زیر استفاده نمایید. این لینک همیشه ثابت است و به عنوان سند ثبت مقاله در مرجع سیویلیکا مورد استفاده قرار میگیرد:
https://www.civilica.com/Paper-NCPLIR01-NCPLIR01_173.html
کد COI مقاله: NCPLIR01_173

نحوه استناد به مقاله:

در صورتی که می خواهید در اثر پژوهشی خود به این مقاله ارجاع دهید، به سادگی می توانید از عبارت زیر در بخش منابع و مراجع استفاده نمایید:
طیب, محمود، ۱۳۸۹، مدرنیزم در غزل امروز ایران، نخستین همایش ملی ادبیات فارسی و پژوهشهای میان رشته ای، بیرجند، دانشگاه بیرجند، https://www.civilica.com/Paper-NCPLIR01-NCPLIR01_173.html

در داخل متن نیز هر جا که به عبارت و یا دستاوردی از این مقاله اشاره شود پس از ذکر مطلب، در داخل پارانتز، مشخصات زیر نوشته می شود.
برای بار اول: (طیب, محمود، ۱۳۸۹)
برای بار دوم به بعد: (طیب، ۱۳۸۹)
برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را ملاحظه نمایید.

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :

  • آوازهای آپادانا.(۱۳۷۸). مجموعه غزل جوان مرودشت. تهران: اهل قلم. ...
  • ابراهیم‌پور، حامد.(۱۳۸۷). دروغ های مقدس . تهران: نشر پرنده. ...
  • احمدی، سید نادر.(۱۳۸۲).گل پیراهن سارا.تهران: محمدابراهیم شریعتی. ...
  • اکبر، زبیده.(۱۳۸۴). «مدرنیزم، هنر و ادبیات».(ترجمه) فصلنامه ی فرخار، (تخصصی ... (مقاله ژورنالی)
  • بارت، رولان.(۱۳۷۸). درجه ی صفر نوشتار. ترجمه‌ی شیرین‌دخت دقیقیان، تهران: ...
  • بدیع، علیرضا(۱۳۸۸). از پنجره های بی پرنده. تهران: فصل پنجم. ...
  • توفیقی، مصطفی.(۱۳۸۷). مرثیه ای برای گنجشک ها. مشهد: انتشارات سخن ...
  • رحیمی، محمد بشیر.(۱۳۸۴). در شرف ماه. تهران: محمدابراهیم شریعتی. ...
  • چایلدز، پیتر.(۱۳۸۳). مدرنیسم.ترجمه‌ی رضا رضایی، تهران: نشر ماهی. ...
  • حاجی هاشمی، حسین.(۱۳۸۴). او مال من نبود. اصفهان: گفتمان اندیشه ...
  • حسنی، ابوالفضل.(۱۳۸۱). به جای پیرهن تو سکوت آویزان. تهران: آرویج. ...
  • خوانساری، هادی.(۱۳۸۲). نشست و بررسی غزل پیشرو ایران.(دانشگاه تربیت معلم ...
  • رحیمی زنجانبر، امیرحسین.(۳۸۸ ۱). ساک چشمم را که می بندم ...
  • روشان، حسن.(۱۳۸۴). جدال جدال قیچی اعداد بود و مه. تهران: ...
  • زارع، نجمه.(۱۳۸۵). عشق قابیل است. تهران: فرهنگ مردم. ...
  • زارعی، مهدی.(۱۳۸۳). این سنگ قبر کادوی روز تولدت. تهران: خورشید ...
  • سالاری، فاطمه.(۱۳۸۳). ویژه نامه ی نهمین کنگره ی شعر جوان.(گردآوری)، ... (مقاله کنفرانسی)
  • سجادی، صالح.(۱۳۸۸). تشنج کلمات. تهران: نشر اکنون. ...
  • سعیدی، محمد شریف.(۱۳۸۲). _ هزار پاره.تهران: محمدابراهیم شریعتی. ...
  • شعر جوان استان فارس.(۱۳۸۱).تهران: دفتر شعر جوان. ...
  • شعر جوان استان قم.(۱۳۸۱).تهران: دفتر شعر جوان. ...
  • صحرایی، رضا.(۱۳۸۶). گریه روی شانه ی تخم مرغ. مجموعه ی ...
  • _ طلعت، وحید.(۱۳۵۱). آب، باد، آتش، وطن، تهران: فصل پنجم. ...
  • طیب، محمود.(۱۳۸۲). پرانر.. بازنویس عشق. تهران: مولف. ۲۳۸۹ ...
  • کاظمی، محمد کاظم.(۱۳۸۴). قصه سنگ و خشت.تهران: کتاب نیستان.. ...
  • کهنمویی‌پور، ژاله و دیگران.(۱۳۸۱). فرهنگ توصیفی نقد ادبی. تهران: موسسه ...
  • لیوتار، ژان فرانسو.(۱۳۸۰). : وضعیت پست مدرن. گزارشی درباره ی ...
  • میلر، جی.هیلس.(۳۸۴ ۱). پیرامون ادبیات. ترجمه‌ی علی‌اصغر بهرامی، تهران: نشر ...
  • نظری، ابوالفضل(فاضل).(۳۸۸ ۱) آن ها. تهران: انتشارات سوره مهر. ...
  • نظری، ابوالفضل(فاضل).(۳۸۶ ۱الف) اقلیت. تهران: انتشارات سوره مهر. ...
  • نظری، ابوالفضل(فاضل).(۳۸۶ ۱ب) گریه های امپراتور. تهران: انتشارات سوره مهر. ...
  • هایدگر، مارتین و دیگران.(۱۳۸۶). مسائل مدرنیسم و مبانی پست مدرنیسم. ...
  • یاری، علی.(۱۳۸۳). نفس های اردیبهشت.(گرد آورند ۵)، گزیده ی همایش ... (مقاله کنفرانسی)
  • اطلاعات هفتگی.(۱۳۷۸). شماره ی ۲۸۳۶ ...
  • اک.(۱۳۸۶).ماهنامه حوزه هنری خراسان رضوی، سال سوم، شماره ۳۴، آذر. ... (مقاله ژورنالی)
  • جوانان امروز.(۳۷۸ ۱).فصل غزل. شماره ی .۱۵۳۲ ...
  • جوانان امروز.(۳۷۸ ۱).فصل غزل. شماره ی ۱۶۴۹ ...
  • شعر.(۱۳۸۵)، سال چهاردهم، شماره ۴۷، تابستان ...
  • همین فردا بود .(۱۳۸۶). دو ماهنامه ی غزل پیشرو، سال ... (مقاله ژورنالی)
  • این غزل های سلیمان نیست. دسترسی:۱۳۲ [۱۳۸۶/۱ www.jadoyeg hazal .persianblog ...
  • _ ادبیات فارسی و هن‌های یان دنتهاق ه"۱ _ ۲۵- ...
  • خبرگزاری ایسنا دی.[دسترسی: ۱۳۸۳/۶/۲۵ www.isna .ir ...
  • سوشلیغا، [دسترسی:۳۸۷/۳/۲۲ [۱ www.s۱۰۰۱ .COm ...
  • غزل امروز. دسترسی:۳۸۷/۳/۲۶ [۱ ...
  • مدیریت اطلاعات پژوهشی

    اطلاعات استنادی این مقاله را به نرم افزارهای مدیریت اطلاعات علمی و استنادی ارسال نمایید و در تحقیقات خود از آن استفاده نمایید.

    مقالات پیشنهادی مرتبط

    مقالات مرتبط جدید

    شبکه تبلیغات علمی کشور

    به اشتراک گذاری این صفحه

    اطلاعات بیشتر درباره COI

    COI مخفف عبارت CIVILICA Object Identifier به معنی شناسه سیویلیکا برای اسناد است. COI کدی است که مطابق محل انتشار، به مقالات کنفرانسها و ژورنالهای داخل کشور به هنگام نمایه سازی بر روی پایگاه استنادی سیویلیکا اختصاص می یابد.
    کد COI به مفهوم کد ملی اسناد نمایه شده در سیویلیکا است و کدی یکتا و ثابت است و به همین دلیل همواره قابلیت استناد و پیگیری دارد.