تعامل ادبیات با زیباشناسی و اخلاق (نقد نظریه هنر برای هنر)
سال انتشار: 1389
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,744
فایل این مقاله در 19 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
NCPLIR01_185
تاریخ نمایه سازی: 20 آبان 1391
چکیده مقاله:
تعامل موجود میان ادبیات و اخلاق از یک سو، و ادبیات و زیبایی شناسی از سوی دیگر، از قرنهای گذشته و از زمان افلاطون مورد توجه بوده، و تا قرن حاضر، نظریات گوناگونی در این زمینه ارائه شده، و هر نظریه، پیروانی داشته است. اگرچه برای مفاهیمی چون اخلاق و زیبایی تاکنون تعریف روشن و دقیقی به دست نیامده است، اما خوبی و زیبایی، بدون هیچ تعریف و توصیفی، برای همه قابل درک است. هر اثر ادبی و هنری، با دو جنبه از زیبایی نمود می یابد: زیبایی ظاهری یا بیرونی، و زیبایی معنوی یا درونی. اما در قرن نوزدهم، مکتبی پا به عرصه ی ادبیات و هنر نهاد که به زیبایی ظاهری هنر و ادبیات بسنده کرد، و اخلاق، تعهد، احساس، هدف، و هر مفهوم دیگری را در تعارض با زیبایی هنری دانست. نظریه ی«هنر برای هنر» از هنر و ادبیات، کالبدی بی روح و بی فایده به نمایش گذاشت. در این مقاله رابطه ی ادبیات با اخلاق و زیبایی به اختصار بررسی شده، و نظریه ی هنر برای هنر از دیدگاه اخلاقی و زیبایی شناختی در بوته ی نقد قرار خواهد گرفت.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
روح اله مهدویان طرقیه
دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عرب ، دانشگاه بوعلی سینا
مرتضی قائمی
عضو هیات علمی دانشگاه بوعلی سینا
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :