تحلیل هفت گنبد نظامی بر اساس اصول هنرهای تجسمی
سال انتشار: 1389
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 964
فایل این مقاله در 28 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
NCPLIR01_213
تاریخ نمایه سازی: 20 آبان 1391
چکیده مقاله:
هدف مقا له ی حاضر آن است تا هفت گنبد نظامی را بر اساس اصول هنرهای تجسمی تطبیق دهد و تحلیل کند . هنرهای تجسمی می کوشد با استفاده از عناصر بصری هم چون: نقطه، خط، سطح، حجم، رنگ و . . . و مفاهیمی چون : توازن، تضاد، هماهنگی، ریتم، تأکید و . . . ، معقولات را با زبان محسوس بیان کند . اصول هنرهای تجسمی را میتوان در سه اصل عمده خلاصه کرد : 1- تجسم مفاهیم 2- انتقال معانی 3- توجه به شیوه های زیباشناختی . شعر و ادبیات نیز در این عناصر، مفاهیم و اصول، با هنرهای تجسمی اشتراک دارد . در ادبیات ما، اشعار نظامی بیش از هر شاعر دیگری، به واسطه ی صورخیال، توصیف ها و تصویرپردازی های قوی ، به هنرهای تجسمی نزدیک می شود. نظامی گاه با توصیف های صرف که در واقع همان رونویسی از صحنه است و گاه با ساخت تعبیرهایی سرشار از تشبیه و استعاره، تصویرآفرینی می کند؛ این تصاویر با تمرکزبر عناصری چون رنگ ، نور و مکان، بعد تجسمی می یابند. سادگی و روانی بیان نظامی و حسی بودن واژگان او نیز، امکان تجسم اشعار او را بیشتر فراهم می سازد.
کلیدواژه ها:
نویسندگان
زینب نوروزی
استادیار دانشگاه بیرجند
فهیمه مختاری
دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :