نشانه شناسی در پوسترهای جشنواره ی بین المللی هنرهای تجسمی فجر

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 1,172

فایل این مقاله در 17 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NCSAC05_189

تاریخ نمایه سازی: 21 اسفند 1398

چکیده مقاله:

در این مقاله به بررسی و تحلیل سه پوستر از پوسترهای جشنواره ی هنرهای تجسمی فجر از منظر نشانه شناسی پرداخته شده است. طراحی پوستر به عنوان شاخه ای از هنر گرافیک دربردارنده ی اطلاعات و داده هایی است که با مخاطب از طریق زبان نشانه های تصویری ونوشتاری ارتباط برقرار می کند. پوستر دربردارنده ی معنای ضمنی است که هم دلالت به مدلول دارد و هم حاوی اطلاعات نوشتاری است. در این پژوهش روش تحقیق، کاربردی از جنبه ی توصیفی و تحلیلی است. جمع آوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای (کتاب، مقاله، پایان نامه، اینترنت) صورت گرفته است. روش نمونه گیری به صورت تصادفی است. هدف از این پژوهش دستیابی به چگونگی رسیدن به ویژگی های بصری از طریق تحلیل و بررسی ساختار نشانه ها بر اساس روش های تحلیل در نشانه شناسی و دست یافتن بر محتوا است که مبنای این پژوهش قرار گرفته است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که پوسترها دارای نشانه هایی هستند که دلالت بر هنر تجسمی و بین المللی بودن جشنواره دارد و نشانه های به کاررفته در هر پوستر حاوی رویکرد و ساختار کلی جشنواره هستند.

کلیدواژه ها:

پوستر ، نشانه شناسی ، جشنواره ی بین المللی فجر ، هنرهای تجسمی

نویسندگان

عین الدین صادق زاده

استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

آتوسا اعظم کثیری

استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

شادی واحدی

دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی