آرکائیسم واژگانی و نحوی در آثار اخوان ثالث ،احمد شاملو و سهراب سپهری
سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 645
فایل این مقاله در 20 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
NCTMH02_068
تاریخ نمایه سازی: 26 شهریور 1395
چکیده مقاله:
باستانگرایی یا هنجارگریزی زمانی آن است که شاعر بتواند از گونه ی زمانی هنجار بگریزد و صورتهایی را به کار ببرد که پیشتر در زبان متداول بودهاند و در کاربرد « امروز دیگر واژگان یا ساختهای نحوی مردهاند...باید گفت که طبق نظر بعضی از منتقدان بزرگ ادبی، یکی از راههای تشخص دادن به زبان نهفته است. » آرائیک و باستانی زبان یکیاز ویژگیهای زبانی و سبکی اخوان، شاملو و سهپری محسوب میشود. این ویژگی از آشنایی و توغل آنان در ادبیات و شعر ،» باستانگرایی یا آرکائیسم « کلاسیک فارسی و نوعی سرخوردگی از روزگار و جامعه ی معاصر و پناه بردن به گذشتههای دور باستانی و اساطیری ناشی شده است . هنجارگریزی در اشعار نیمایی اخوان، هیچ گاه باعث نارسایی زبان شعرش نشده،بلکه این هنجارگریزیها همواره باعث تقویت زبان شعر او و برانگیختن تأمل مخاطب در شعر وی و درک لذت بیشتر از شعرش شده است. مهمترین جلوههای هنجارگریزی در اشعار نیمایی اخوان ثالث را در کاربرد باستانگرایی و بهرهگیری از ساختارهای شعر کهن و هنجارگریزی در زمینهء آرایههای معنوی و هنجارگریزی نحوی میتوان دید
کلیدواژه ها:
نویسندگان
ناصر کاظم خانلو
استادیار دانشگاه پیام نور همدان
نسرین بیر انوند
دانش آموخته کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور
زهرا طلایی نیک
کارشناس ارشد زبان و ادب فارسی