بررسی سیر تحول نقش هارپی در هنر اسلامی ایران (سلجوقی، ایلخانی، صفویه، قاجار)

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,525

فایل این مقاله در 14 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

این مقاله در بخشهای موضوعی زیر دسته بندی شده است:

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NERA02_294

تاریخ نمایه سازی: 7 اسفند 1396

چکیده مقاله:

هارپی به عنوان مخلوقی ترکیبی، قدمتی طولانی در هنر ایران دارد. موجودات ترکیبی در هنر سفالگری دوران اسلامی ایران جزء زیباترین و اسرارآمیزترین نقوش سفالینه های اسلامی محسوب میشوند. این نقش به عنوان موجود ترکیبی انسان - پرنده با اساطیر کهن گره خورده است. هارپی را در دوران پیش از تاریخ، حامل مردگان به جهان دیگر تصویر میکردند که در دوران تاریخی با مفاهیم اسطوره ای پیوند خورد و در دوره اسلامی با مفاهیم مقدسی مشخص شد. اطلاعات به دست آمده در هنر دوران اسلامی ایران میتواند تا حدود زیادی راهگشای بسیاری از ابهامات موجود در این زمینه باشد. این مقاله بر آن است تا به بررسی شناخت مفاهیم و منشا کاربرد نقوش هارپی و سیر تحول آن در هنر ایران بپردازد.نقش هارپی با حفظ فرم اصلیاش، در دورههای مختلف مفاهیم متغیر را عرضه میدارد، اما جوهره وجودیاش (انسان و پرنده)همواره با مفهوم معنوی و آسمانی در ارتباط است. مهمترین منابع شناخته شده آنها مفاهیم بلند عرفان اسلامی در قالب انسان - پرنده بعلاوه برخی صورتهای فلکی و اساطیر ایران باستان میباشند.

نویسندگان

سپیده واثقی

دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر