بررسی رابطه ی بین استفاده از بازیهای رایانه ای با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان مدارس دوره ابتدایی شهر گرگان

سال انتشار: 1397
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 456

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NERA03_390

تاریخ نمایه سازی: 18 اسفند 1397

چکیده مقاله:

هدف پژوهش حاضر شناخت رابطه ی احتمالی بین میزان استفاده از بازی های رایانه ای با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی تحصیلی بوده است. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی است، جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوره ابتدایی تحصیلی شهر گرگان بوده که در سال 1395-1396 مشغول تحصیل بوده اند. حجم نمونه با استفاده از فرمول منطقی کوکران و سطح اطمینان 95 درصد و احتمال وقوع رویداد50 درصد (P=0/5)؛ 384 نفر تعیین شد و داده های مربوط به 400 نفر مورد پردازش و تحلیل قرار گرفت. نمونه گیری با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای صورت گرفت و جهت روشهای آماری از محاسبات آمار توصیفی شامل توزیع فراوانی یک بعدی و آمار استنباطی شامل ترسیم جداول توزیع فراوانی های مورد مشاهده و مورد انتظار آلفای کرونباخ استفاده شده است. متغیر پژوهش، سلامت روانی و دیگر مولفه هایی همانند پرخاشگری، اضطراب، افسردگی ، عملکرد تحصیلی و پیشرفت تحصیلی بود. نتایج نشان داد که بین میزان استفاده از بازی های رایانه ای با سلامت روانی رابطه منفی معنی داری وجود دارد. همچنین رابطه ی منفی معنی داری بین میزان استفاده از بازی های رایانه ای با عملکرد تحصیلی مشاهده شد. در حالیکه نتایج نشان داد رابطه مثبت و معنی داری بین سلامت روانی با عملکرد تحصیلی وجود دارد.

کلیدواژه ها:

بازی های رایانه ای ، سلامت روانی ، عملکرد تحصیلی

نویسندگان

شبنم برزگر

مدیریت آموزش و پرورش گرگان- کارشناس ارشدفناوری اطلاعات و آموزگار

علیرضا صالحی

مدیریت آموزش وپرورش گرگان- کارشناس ارشدجغرافیای گردشگری مدرس