مقایسه فرم در آثار معماران دیکانستراکشن
محل انتشار: اولین همایش علمی پژوهشی افق های نوین در علوم جغرافیا و برنامه ریزی، معماری و شهرسازی ایران
سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 857
فایل این مقاله در 17 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد
- صدور گواهی نمایه سازی
- من نویسنده این مقاله هستم
استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:
شناسه ملی سند علمی:
NICONF01_349
تاریخ نمایه سازی: 30 آبان 1394
چکیده مقاله:
دوری گزیدن از قوانین قراردادی گذشته معماری و تغییرپذیر دانستن ارزش ساختاری تقابل های دوتایی جا افتاده از اصول اولیه معماری دیکانستراکشن است. با داشتن این نگاه، قواعد زیباشناسانه معماری، بالاخص بیان و فرم در این سبک به چالش درآمده و مورد هدف بنیانفکنی قرار می گیرند. گویی انگاره ساخت شکنی بر آن است تا دیدگاه زیباشناختی مبتنی بر نظم و هنسه اقلیدسی را با ساختاری که تنها برعلاقه زیباشناسانه معمار به عنوان فرد و نه کل استوار است، جایگزین کند. در این مقاله به روشن سازی و تحلیل واژه فرم و مشخصه های بصری آن پرداخته و 4 مشخصه )رنگ، بافت، تعادل بصری و نظم( از بین آنها برای بررسی انتخاب شده است. سپس 11 اثر از سه معمارمشهور دیکانستراکتیویست برگزیده شده و 4 مشخصه مذکور در این 11 اثر با هم مقایسه شده است. با گردآوری نتایج این مقایسه در یکجدول و استفاده از روش تحقیق استدلال منطقی می توان دریافت که معماری دیکانستراکشن علی رغم تلاش خود برای بر هم زدن قوانین و اصول ساختاری، با استفاده مکرر از اصول فرمی خاص مثل تکرار استفاده از رنگ و مصالح خاص و عدم وجود تعادل بصری و نظم دچارساختارگشته است
نویسندگان
مهدی اکبری
دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد آیت الله آملی
معصومه هدایتی مرزبالی
پست دکترای معماری منظر
مراجع و منابع این مقاله:
لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :