تاملی بر رنگ فیروزه ای و کارکرد آن در معماری اسلامی

سال انتشار: 1399
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 2,122

فایل این مقاله در 12 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NICONF07_116

تاریخ نمایه سازی: 22 تیر 1399

چکیده مقاله:

با نگاهی در معماری ایران در دوره اسلامی، می توان گفت که فضاها و دکوراسیون مورد استفاده در بناهای این دوره، رابطه عمیق با باورهای فرهنگی و جهان بینی اسلامی دارد. مساجد از مهم ترین اثار معماری ایران هستند، و کاشی کاری یکی از عناصری است که نمایی منحصر به فرد به این بناها می دهد. رنگ های مختلفی در این کاشی ها استفاده شده است اما دو رنگ فیروزه ای و لاجوردی، به دلایل وجود منابع کبالت و مس، و فراوانی آنها در ایران، و ارتباط معنوی و نمادین این دو رنگ با اسلام، اعتقادات و ایمان، غالب هستند. یکی ازبناهای دوره اسلامی در ایران گنبد سلطانیه است که اکتشاف و شناسایی آرایه های تزئینی ان مهم ترین ابزار برای یادآوری پایه معنوی و معرفتی معماری این سرزمین و باورهای ایده آلیستی و فرهنگی غالب آن دوران می باشد یافته های پژوهش نشان می دهد که استفاده از نور و آرایه ها و همچنین تنوع رنگ های خاص، مانند آبی و سبز در این آرامگاه ریشه در اعتقادات مذهبی بنیانگذاران آن دارد و برای آشکار کردن مفاهیمی مانند حضورالهی و متعالی منعکس وحدت و تعیین کثرت مشتق شده می باشد.

نویسندگان

مهسا محمدیان

مدرس کارشناسی ارشد آموزشکده فنی دختران ارومیه

سالار ظهوری

گروه طراحی پارچه لباس، موسسه آموزش عالی امام جواد یزد ایران