تجلی فلسفه سهروردی در مسجد

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 603

فایل این مقاله در 8 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NPRD01_109

تاریخ نمایه سازی: 5 اردیبهشت 1396

چکیده مقاله:

نور از عوامل موثر بر ارزش فضایی است که به عنوان غیر مادی ترین عنصر محسوس طبیعت، حضور چشمگیری در معماری اسلامی داشته، تا آنجا که در تفکر اسلامی به عنوان مظهر تقدس و نمادی از عالم معنا شناخته می شود. تاملی در آیات و رموز نهفته در قرآن کریم، مفاهیم و مظاهر نور را به زیبایی متذکر می گردد. این مضامین در سوره ی نور به روشنی مشهود است. پیرو آیه 35 سوره ی نور، خداوند، نور آسمان ها و زمین است ؛ االله نورالسموات والارض . همان تعبیری که سهروردی حکیم و فیلسوف مشهور ایرانی، از آن به نور الانوار یاد می کند و آن را باعث افزایش قدرت حضور می داند. از دیدگاه سهروردی جهان شامل درجاتی از نور و ظلمت می باشد و انسان اسیر شرایط محیطی و مادی است که تلاش دارد خود را به نور الانوار (اشراق) برساند. به نظر می رسد فلسفه ی اشراق، تحت تاثیر آموزه های سوره نور، فعل آفرینش را نیز گونه ای نوربخشی بداند. لذا این نوشتار، با هدف جستجوی ابعاد، وجوه و جنبه های کاربردی نور، بر آن است که به تبیین تجلی آیات سوره نور در معماری با استفاده از فلسفه اشراق بپردازد. در این راستا، مسجد به عنوان نمونه ی موردی واجد ارزش که استفاده از عنصر نور در آن به سرحد خود می رسید مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به مطالعات صورت گرفته اینگونه به نظر می رسد که نور در عین تسلسل و تداوم، دارای نقاط عطف است و نوعی کشش را ایجاد می کند که مخاطب را به سوی نقطه ای که وجود نور الانوار است جذب می کند و در واقع نقش انفصال از دنیای مادی و اتصال به وجود خداوند لایتناهی و جهان معنوی را دارد. روش تحقیق این پژوهش با توجه به ماهیت بحث به صورت توصیفی-تحلیلی و در بستر مطالعات میدانی و کتابخانه ای می باشد.

نویسندگان

صدیق زاهدیان

کارشناسی ارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، فارس، ایران

علی شمس الدینی

دکتری برنامه ریزی شهری، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، مرودشت، ایران

علی بامداد

دکتری معماری، گرایش مرمت ابنیه تاریخی، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لارستان، فارس، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • 1-اخوتی، محمد رضا، "ساسله مراتب درمکتب اصفهان، "مجموعه مقالات معماری ...
  • بلخاری قهی، حسن، جایگاه کیهان شناختی دایره _ مربع در ...
  • پور وزیری، رضا، مجموعه مقالات همایش معماری مسجد، گذشته، حال ...
  • حاجی قاسمی، کامبیز، چشم انداز معماری دوره صفوی در ایران، ...
  • دیباجی، سید محمد علی، "جایگاه نور در حکمت اشراق"فصلنامه اندیشه ...
  • رضوی، نیلوفر، "معماری مسجد موسیقی نور "، مجموعه مقالات دومین ...
  • زرگر، اکبر، راهنمای طراحی مسجد، انتشارات گرافیک دید، تهران، 1386 ...
  • شفائی، رضا، بازشناخت معماری مسجد، نشریه کتاب ماه هنر، 1386 ...
  • قطب الدین شیرازی، شرح حکمه الاشراق، چاپ سنگی ...
  • کربن، هانری، ترجمه جواد طباطبائی، تاریخ فلسفه اسلامی.انتشارات کویر، تهران، ...
  • کیانی، محمد یوسف، معماری ایران دوره اسلامی چاپ هشتم، انتشارات ...
  • مایس، پی یرفون، ترجمه فرزین فر دانش، عناصر معماری از ...
  • محمدی، کاظم، سهرورد ی مفسر آیات نور، انتشارات نجم کبری، ...
  • معماریان، غلامحسین، سیری در مبانی نظری معماری، انتشارات سروش دانش، ...
  • نشریه بین المللی علوم مهندسی دانشگاه علم و، »هندسه جاویدان ...
  • نصر، سید حسین، ترجمه رحیم قاسمیان، هنر و معنویت اسلامی، ...
  • نوربخش، سیما سادات، نور در حکمت سهروردی، انتشارات هرمس، تهران، ...
  • نمایش کامل مراجع