نقش روایی آورده اند که .... درکلیله و دمنه و تاثیرآن برمخاطب

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 486

فایل این مقاله در 21 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NRSECONF01_167

تاریخ نمایه سازی: 6 بهمن 1395

چکیده مقاله:

ادبیات کهن فارسی به دلیل وسعت دامنه و عمق محتوا مسائل کار نشده ی فراوانی دارد، به طوری که هریک از این متون داستانی را می توان چون گنجینه ای گرانبها در نظر گرفت. کلیله و دمنه یکی از متون داستانیمطرح در نثر فارسی است که درباره سابقه و نسخه های منظوم و منثور آن نوشته های فراوانی توسط منتقدان و نظریه پردازان وجود دارد. یکی از ویژگی های این کتاب شگرد های داستان پردازی و قصه گویی آن است، بهطوری که بسیاری از ویژگی های ساختاری داستان، از جمله عبارت های ارتباطی راوی با روایت شنو )مخاطب( مثل آورده اند که تاثیر بسزایی در مخاطب محوری این کتاب داشته و باعث شده تا مخاطب به آسانی جذب آن گردد. این پژوهش کوششی جهت تبیین نقش عبارت آورده اند که در ارتباط راوی با مخاطب درون داستانی و برون داستانی در کلیله و دمنه است، لذا سوال اساسی ای که پیکره ی پژوهش حاضر را تشکیل می دهد این گونه مطرح می شود که، نقش ارتباطی عبارت آورده اند که در کلیله و دمنه چگونه در استحکام ارتباط راوی با دو مخاطب درون داستانی و برون داستانی موثر افتاده است؟ به نظر می رسد این عبارت در کلیله و دمنه دارای دو نقش تاکیدی و ترغیبی است.

نویسندگان

شهین یزدان پناه

دانشجوی دکتری ادبیات ، واحد تهران جنوب ، دانشگاه پیام نور ، تهران ، ایران

پدرام میرزایی

هیئت علمی سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور ، تهران ، ایران

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اسکولز، رابرت. (1379)، ساختارگرایی در ادبیات، ترجمه فرزانه طاهری، آگه، ...
  • دهقانیان، جواد و ناصر نیکو بخت. (1390)، نقد اخلاق گرایی ...
  • دو بلوا، فرانسوا (1382)، برزوی طبیب و منشا کلیله، تجمه ...
  • سجودی، فرزان، (1380)، ساخت گرایی، پساساخت گرایی و مطالعات ادبی، ...
  • سعدی، مصلح الدین؛ (1387). کلیات سعدی. به تصحیح محمد علی ...
  • عطار نیشابوری، شیخ فرید الدین محمد.(1387)، الهی نامه عطار، به ...
  • قوام، ابوالقاسم و سمیرا بامشکی، (1389)، «نقش های روایت شنو ...
  • لوته، یاکوب. (1388). مقدمه ای بر روایت در ادبیات و ...
  • لینت ولت، ژپ. (1390). رساله ای در باب گونه شناسی ...
  • محمدی فشارکی، محسن و شیرین عاشورلو. (1393)، «بررسی موقعیت روایت ...
  • مکوئیلان، مارتین؛ (1388). مجموعه مقالات روایت. ترجمه فتاح محمدی، تهران: ...
  • منشی، نصر الله (1373). کلیله و دمنه. صحیح و توضیح ...
  • نایتانی، سادانا. (1384)، «ساختار و مفهوم در هزار و یک ...
  • نمایش کامل مراجع