بررسی مطالعاتی سردر دانشگاه تهران

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 3,153

فایل این مقاله در 7 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NSIA01_381

تاریخ نمایه سازی: 4 آذر 1393

چکیده مقاله:

یکی از دوران شاخص های تلفیق معماری ایران و غرب از آغاز دهه های سی و عمدتا در دهه های چهل و پنجاه شمسی در زمان سلطنت پهلوی دوم بوده است.در این زمان تعداد زیادی از معماران برجسته ای همچون هوشنگ سیحون،نادر اردلان ،حسین امانت و کورش فرزامی ودیگر معماران ایرانی در این دوره ،مشغول طراحی و اجرا ساختمان های مهم و ارزشمندی بودند. قبل از آنکه معماری پست مدرن در غرب و نهایتادر کشورهای دیگر گسترش یابد،نوعی معماری مدرن ایرانی که توجه به تمدن ،فرهنگ و تاریخ ایران را داشت ،در کشورما رشد نمود.میتوان بیان نمود اصول نظری و شکلی این سبک معماری بردو پایه ی زمان (عصر زمان) و مکان(سرزمین ایران)استوار است. این دو رکن اساسی همترازیکدیگردر ترکیب کالبدی ساختان نشان داده می شد. شاید بتوان سردر دانشگاه تهران را یکی از نماد این سبک نامید.چون کورش فرزامی با خلاقیتی که از خود به نمایش گذاشته توانسته آرم دانشگاه تهران را که ریشه در تمدن ساسانی و همچنین قوس جناغی که ریشه در معماری اسلامی ایران داردرا باهم ادغام کندو این سردر باشکوه را محل ورود و خروج مروجان فرهنگ،هنر و تمدن این مرزبوم است را شکل دهد.

کلیدواژه ها:

سردر دا نشگاه تهران ، کوروش فرزامی ، نماد ملی ، ویژگی طرح ، معماری نو گرای ایرانی

نویسندگان

نجمه قربانی اورگانی

دانشجوی کارشناسی ارشد معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان

کورش مومنی دهقی

استادیاردانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه صنعتی جندی شاپوردزفول

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :