نقش و مفهوم گل و گیاه در معماری و هنر ایران باستان

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 8,724

فایل این مقاله در 16 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

NSIA02_182

تاریخ نمایه سازی: 30 دی 1394

چکیده مقاله:

گل لوتوس در فرهنگ ایران باستان گل نیلوفر در تاریخ ایران و در دوره های اشکانی و هخامنشی و ساسانی در حجاری ها و تزیینات و جشن ها و آیین های حضور و بروز دارد به طوری که در نقش برجسته طاق بستان شاپور دوم را می بینیم که تاج را از دست مهر (میترا) می گیرد و زیر پای مهر گل نیلوفر و روییده است که حکایت از قدسی و معنوی و تبرک این گل در این آیین دارد. همچنین پیروان دین محور معتقدند که ما در محور است خمینی زردشت که در وسط برگ های گل نیلوفر نگهداری می شده پدید آورد و جنبه دینی و معنوی برای آنان دارد. نیلوفر که به معنای نیروی فراوانی ایزدی نیز ترجمه شده و معنی فر در حکایت از فراوانی و سروری آن است همیشه حضوری آرامش بخش منیعی و آبی سفید میان ایرانیان داشته است. لوتوس عنصر اصلی تزیین در معماری و هنر در دوران های مختلف بوده و بر باورهای دینی، مذهبی و اسطوره ای ریشه دارد. پس با گذشت زمان و تغییر عقاید نه تنها حضورش کم رنگ تر نشده، بلکه مستحکم تر شده است. با توجه به تصویرها و نقش برجسته ها در تخت جمشید، لوتوس زینت بخش تمدن هخامنشیان است و در کارهای هنری ظاهر می شود. هنرمندان هخامنشی انسان را به دنیایی ورای آنچه هست به دنیایی بین زمان منفی مکان و دنیای عرفان می برند. لوتوس و گل آفتاب گردان را قبلاً آشوری ها و مادها در تزیینات دست هایشان به کار برده بودند ولی هنرمندان هخامنشی نقش نیلوفر مصری را ترجیح دادند و با افسانه های مربوط به آن آشنا شدند و انگیزه ای برای تلفیق آن ها با باورهای ایرانی یافتند (سودآور، 1٬384، 117). لوتوس در هرجایی ها، حاشیه دیوارها و دست شاهان و بزرگان خودنمایی کرده و نماد مهم تمدن هخامنشیان است و در حکم نمادی ایزدی در نگاره های تزیینی به کار رفته است. لوتوس در آیین باستانی مظهر پاکی است و شاید به همین دلیل است که یکی از نمادهای مهم تمدن هخامنشی است و در جای جای سنگ نگار هاج و نقش برجسته ها از آن استفاده شده است و در تمام کارهای هنری این دوره می شود.

نویسندگان

علی سلیمانی پوراسنق

دانشجوی کارشناسی ارشد ، مهندسی معماری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان

سیدمحمدحسین حسینی

دانشجوی کارشناسی ارشد ، مهندسی معماری ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • اسماعیل پور، ابوالقاسم، (1377)، اسطوره بیان نمادین، تهران: سروش. ...
  • بلخاری قهی، حسن، (1388)، اسرار مکنون یک گل، چ 2، ...
  • ناس، جان، (1372)، تاریخ جامع ادیان، ترجمه عل ی‌اصغر حکمت، ...
  • پوپ، آرتور، (1390)، معماری ایران، غلامحسین صدری افشار، چ 9، ...
  • آجلالی نائینی، محمدرضا، ن.ش.شوکلا، (1380)، مهابهارت، ج 3، ترجمه میرغیا ...
  • مجله باغ نظر، ش 7، تهران.، « نق شبرجست هها ...
  • حیدری افشار، غلامحسین، حکمی، نسرین و نسترن، (1381)، فرهنگ معاصر ...
  • مجله کتاب ماه هنر، تهران.، « انوشگی در ایران باستان ...
  • دوستخواه، جلیل، (1376)، اوستا، چ 2، آبا نیشت، فرقه دوم، ...
  • دهخدا، عل ی‌اکبر، (1375)، لغ تنامه دهخدا، ج 4، تهران. ...
  • ذکرگو، امیرحسین، (1377)، اسرار اساطیر هند (خدایان ودایی)، چ 1، ...
  • زکی، محمدحسن، (1363)، تاریخ صنایع ایران بعد از اسلام، ترجمه ...
  • ستاری، جلال، (1374)، اسطوره و رمز (مجموع همقالات)، تهران: سروش. ...
  • http ://tarikhem a.i r/ancient/irat achaemenid ...
  • swami Harshananda (1982) Hindia Gods and Goddesses published ...
  • By: sri Rama Krishna Ashrama 2nd edithon. ...
  • نمایش کامل مراجع