چهره زن در شاهنامه فردوسی (دوره اساطیری و پهلوانی)

سال انتشار: 1395
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 813

فایل این مقاله در 15 صفحه با فرمت PDF و WORD قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

OSPL01_156

تاریخ نمایه سازی: 21 اردیبهشت 1397

چکیده مقاله:

شاهنامه فردوسی پیش از آن که شاه نامه باشد فرهنگ نامه است. کتابی است سرشار از میراث فرهنگی ایران و ایرانی. شاهنامه مجموعه ای است گرانقدر از اندیشه ها و باورهای ایرانی. هر چند کلام فردوسی در شاهنامه بر محور حماسه می گردد، جنگ ها و رشادت ها را بیان می دارد، صرفا حماسه نیست، شعر فردوسی بازتابی است از آنچه می بیند و آنچه می شنود و آنچه باورش دارد و آنچه که در ضمیر ناخود آگاه او در سیلان است. فردوسی آیینه وار بازتاب فرهنگ و اجتماع خود است، همه و همه را بازگو می کند. یکی از موضوعات متناقض و در عین حال مهم در شاهنامه زن و دیدگاه های مربوط به زن است. زن شاهنامه (دوره اساطیری و پهلوانی که دوره مورد بحث ماست) در دو چهره متناقض ظاهر می شود چهره نخستین آن که از آن به نام دیدگاه منفی نسبت به زن یاد می کنیم بازتابی است از مظلومیت زن ایرانی که در نهایت قدرت چون موجودی فراموش شده از او یاد می شود. تمام کاستی ها، پلیدی ها و زشتی ها به او نسبت داده می شود و در یک کلام موجودی می شود مطرود از جامعه و آرزوهایش. چهره دوم چهره واقعی زن را بیان می کند و تمام ویژگیهای زن ایرانی را در جای جای شاهنامه بیان می دارد. زن بودن در این دیدگاه یک آرمان و یک ارزش متعالی است. از زن دیگر به بدی یاد نمی شود زن خوب است اندیشه دارد، فکر می کند و در کنار مردان زندگی می کند و از جامعه طرد نمی شود.

کلیدواژه ها:

نویسندگان

غلامرضا حیدری

استادیار و عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی ابهر، ایران.