بررسی تطبیقی آراء تربیتی ابن سینا و امام محمد غزالی

سال انتشار: 1394
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 3,461

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

PCCONF01_108

تاریخ نمایه سازی: 27 بهمن 1394

چکیده مقاله:

تعلیم و تربیت امری پیچیده؛ پردامنه و وقتگیر است. برای اقدام به این کار خطیر اولین گام تعیین اهدافی است که قصد داریم به آنها برسیم و رسیدن به این اهداف مستلزم استفاده از روشهاست. آگاهی از روشها و اهداف تعلیم و تربیت بویژه تربیت اخلاقی مستلزم شناخت آراء مربیان و فیلسوفان بزرگ است. از اینرو هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی تربیت اخلاقی از دیدگاه ابن سینا و غزالی می باشد. روش مورد استفاده در این تحقیق کیفی و از نوع بررسی تطبیقی است. جامعه تحقیق شامل کلیه کتابها، پایان نامه ها، مجلات و پژوهش ها و تحقیقات مرتبط با موضوع تحقیق می باشد. نمونه گیری به شیوه هدفمند انجام شده و بر این اساس از منابع مرتبط با موضوع تحقیق استفاده شده است. ابزار پژوهش نیز فیش برداری بوده است. در این تحقیق ابتدا اهمیت اخلاق، تربیت اخلاقی، اهداف، روشهای تربیت اخلاقی ، مراحل تعلیم و تربیت ، روش تدریس و ویژگی های معلم از نظر ابن سینا و سپس از نظر غزالی مورد بررسی قرار گرفته شده است . در ادامه شباهت ها و تفاوت های دیدگاه های این دو فیلسوف بزرگ تحلیل و بررسی شده است. نتیجه تحقیق نشان می دهد که هر دو فیلسوف مهمترین و اصلی ترین هدف تعلیم و تربیت را رسیدن فرد و جامعه به سعادت و کمال می دانند، فضائل اخلاقی نیز از مهمترین اهداف تربیت اخلاقی این دو فیلسوف است که در این مورد با هم اشتراک دارند. روش عفت کلام و روش تشویق و ترغیب و استفاده از تهدید از مهمترین روشهای مشترک در تربیت اخلاقی ابن سینا و غزالی می باشد. از مهمترین تفاوت های تربیت اخلاقی این دو فیلسوف این است که غزالی برای دستیابی به سعادت جامعه به اهداف درونی و بیرونی تربیت توجه داشته است اما ابن سینا بیشتر به سعادت خود و اجتماع نظر دارد . تفاوت غزالی و ابن سینا در روشهای تربیت اخلاقی نیز این است که غزالی نسبت به ابن سینا تأکید بیشتر بر استفاده از روش آموزش قرآن و احادیث نبوی برای تربیت احساسات و عواطف دارد. به علاوه ابن سینا در آثار عرفانی خود یکی از روش های تربیت را تربیت عارفانه می داند. در صورتی که به نظر می رسد غزالی چندان توجهی به این روش نداشته است . از تفاوتهای این دو در برنامه آموزشی میتوان به این مورد اشاره کرد که ابن سینا بیشتر از غزالی به یادگیری موسیقی و ورزش اهمیت می داد. در روش تدریس نیز ، ابن سینا معتقد به شیوه یادگیری از آسان به مشکل بود، همچنین اعتقاد به آموزش گروهی و تدریس با توجه به شرایط ، علاقه و استعداد دانش آموز داشتند، اما غزالی به دور نگه داشتن کودک از رفیق(آموزش انفرادی) ، روش تشویق و تنبیه(اجبار به یادگیری)و آموزش تقلید و عادت اعتقاد داشت.

کلیدواژه ها:

اهداف و روش تعلیم و تربیت ، دیدگاه ابن سینا ، دیدگاه غزالی

نویسندگان

علی اکبر دولتی

کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان

اکبر سلیمانگلی

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه سمنان

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • ابن سینا، الهیات نجات، ترجمه ی سید یحیی یثربی، تهران، ...
  • احیاء علوم الدین، ترجمه موید الدین محمد خوارزمی بکوشش حسین ...
  • اعرافی، علیرضا، آراء دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و ...
  • تاریخ فلسفه در جهان اسلامی، حنا الفاخوری- خلیل الجر، ترجمه ...
  • خوانساری، محمد، مجموعه مقالات و سخنرانی های هزاره ی ابن ...
  • رفیعی بهروز، آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و ...
  • زیباکلام مفرد، فاطمه _ مکتب فلسفی لیبرالیسم آموزشی و اسلام. ...
  • شکوهی، غلامحسین _ تعلیم و تربیت و مراحل آن، مشهد، ...
  • عطاران، محمد، آراء مربیان بزرگ مسلمان درباره ی تربیت کودک، ...
  • فرمهینی فراهانی، محسن، فرهنگ توصیفی علوم تربیتی، تهران، انتشارات اسرار ...
  • کیمیای سعادت، بکوشش حسین خدیو جم، تهران 1361، جلد اول، ...
  • مایر، فردریک، تاریخ اندیشه های تربیتی، ج اول، ترجمه ی ...
  • نقیب زاده، میرعبدالحسین، نگاهی به فلسفه آموزش و پرورش، تهران، ...
  • نمایش کامل مراجع