بررسی زبان در داستان های دفاع مقدس

سال انتشار: 1396
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 476

فایل این مقاله در 26 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

PCES01_100

تاریخ نمایه سازی: 10 اردیبهشت 1398

چکیده مقاله:

در بررسی مختصات سبکی یک اثر معمولا ویژگیهای زبانی، ادبی، فکری معنایی مدنظر است. در بررسی ویژگیهای زبانی به دلیل گستردگی این بخش آن را در سه سطح نحوی، آوایی لغوی تقسیم بندی می نماییم.با آن که همه میدانیم زبان چیست اما ارایه تعریفی جامع، مانع علمی از آن به دلیل پیچیدگی، دشواری گستردگی بیش از حدش کار آسانی نیست.گستردگی پراکندگی جوامع از جهت جغرافیایی، تاریخی، تفاوت های شخصی، اجتماعی موقعیت سنجی انسانها از دلایل گستردگی زبان است. ساده ترین تعریف آن را چنین بیان می کنیم:زبان استعدادی شگفت انگیز، پدیده ای انعطاف پذیر مجموعه الفاظی با نظامی بسیار پیچیده است که آدمی برای انتقال فکر، احساس ارتباط خود به دیگران به کار می برد. این استعداد درخشان بشری از ویژگی هایی مانند زایایی، نابجایی، دوساختی بودن، قرار دادی، اکتسابی گسستگی بر خوردار است. زبان کارکردها یا نقش هایی مانند ایجاد ارتباط، محمل اندیشه، آفرینش ادبی حدیث نفس را بر عهده دارد. زبان در کنار اندیشه، موسیقی، تخیل احساس به عنوان یکی از عناصر شاعرانه در بررسی آثار ادبی از جمله رمان داستان مد نظر است. بر این اساس شیوه سخن گفتن نویسنده در داستان را زبان داستان می گوییم در ادبیات داستانی نفس زبان به خودی خود اهمیت چندانی ندارد قدرت انتقال هرچه دقیق تر مفاهیم، تصاویر، احساسات عواطف به مدد زبان حایز توجه است. یعنی زبان خود را تحمیل نمیکند. بلکه تجربه احساسات را با خود منتقل میکند. تازگی زبان در آثار ادبی دفاع مقدس به دلیل نو بودن این رخ داد تاریخی بسیار طبیعی به نظر میرسد. زبان در این گونه آثار به دلیل مردمی، همه قشری بودن حضور فرهنگها گویش های مختلف باعث تنوع عبارات، تعابیر تلفیق زبان عادی ادبی است.زبان فراخور محتوی به کار گرفته شده است.کاربد واژگان یا دایره لغات وسیع است. زبانی که آثار جنگ طلب کندمی زبانی صریح است هر چند روایت پرشتاب راه را بر هر گونه تعمق می بندد اما به دلیل موقعیت خاص، راوی نمیتواند روایت را متوقف کند. اما شتاب روایت پابه پای شتاب رویدادها پیش میرود ساده بی تکلف است جملاتی کوتاه، مقطع نثری ساده همراه با استفاده فراوان از افعال به سبک جلال آل احمد که مورد تقلید بسیاری از نویسندگان دفاع مقدس است.در سطح نحوی زبان که همان سبک شناسی جمله ها میباشد توانایی نویسندگان در چگونگی قرار دادن اجزای جمله به تناسب مقتضی قابل تحسین است.جمله ها از نظر محور همنشینی، کوتاه یابلند بودن جملات، شبه جمله ها، تقدم فعل نهاد، ساختمان فعل، کاربردهای خاص ضمیر انواع قید بررسی شده است. در سطح آوایی یا موسیقیایی بررسی موسیقی درونی اعم از سجع جناس، تکرار اسم، فعل، صفت، اسم صوت، تخفیف تلفظ لغات انجام شده است. در سطح لغوی زبان ساختمان اسم، صفت، کاربردهای خاص صفت،ترکیب سازی با استفاده از انواع وند، طنز، کهن گرایی، کنایه، مثلها، نماد، شیوه های ورود الفاظ به عرصه ادبیات داستانی دفاع مقدس، محیط، واژه های بومی مورد بررسی قرار گرفته است.

نویسندگان

عبداله حسن زاده میرعلی

استادیار دانشگاه سمنان

احمد حیدری گوجانی

دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه سمنان