پژوهش اجتماعی بر آثار هنری هنرمندان سبک پاپ آرت

سال انتشار: 1398
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 3,291

فایل این مقاله در 13 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

PECONF04_005

تاریخ نمایه سازی: 8 تیر 1398

چکیده مقاله:

هر هنری در دل تفکرات سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی جریان می گیرد، به خصوص هنر پاپ آرت که ریشه اساسی آن از یک هنر مردمی شکل گرفته است و برای درک بهتر آن ، باید جایگاه و موقعیت اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی آمریکا پس از جنگ جهانی دوم مصادف با دهه ی 1950 تا 1970 بررسی نمود ،پاپ آرت.مخفف واژه پاپیولار آرت که تمامی هنر ها بجز هنر تجسمی پاپ آرت را در بر می گیرد .مفهوم اصلی جنبش بر پایه مصرف گرایی و فرهنگ عامه مبتنی است و اصرار به فرهنگ مردمی با شکل های انبوه دارد و معتقد است هنر فرهنگ مردمی با اشکال انبوه به اندازه هنر های زیبا دارای اعتبار و ارزش است )[1].نوری . (741:1385 و اعتقاد داشتند ، مبتذل ترین عناصر جامعه قابل هنری بودن هستند و می توان آنها را با زبان هنری بیان کرد ، حتی اگر زیبا نباشد . هر آنچه که در چشمان مردم بیشتر دیده می شود ، می تواند ابزار قدرتمندی برای مفهوم بازنمایی در هنر پاپ آرت باشد .در واقع هنرمند با استفاده از بازنمایی اشیا ء چشم آشنا در صدد بر هم زدن ذهن مخاطب است و هدفش درگیر ساختن احساسات مخاطب با اثر هنری است ، تا مخاطب خود به یک برداشت جدید از اثر برسد ، چیزی که در مقابل جنبش تاریخی هنر مدرن که بر پایه ی خود بیانگری و بازنمایی احساسات و عواطف درونی هنرمندان اکسپرسیونیسم انتزاعی شکل گرفته بود .

نویسندگان

سمیه ولی زاده

کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشکده هنر و معماری تهران مرکز،تهران