وجوه چندگانه ی بهشیاری و مراقبه در روانشناسی و سنت های دینی- معنوی

سال انتشار: 1393
نوع سند: مقاله کنفرانسی
زبان: فارسی
مشاهده: 734

فایل این مقاله در 11 صفحه با فرمت PDF قابل دریافت می باشد

استخراج به نرم افزارهای پژوهشی:

لینک ثابت به این مقاله:

شناسه ملی سند علمی:

PESCHS01_088

تاریخ نمایه سازی: 16 خرداد 1394

چکیده مقاله:

خودشناسی و ارتباط آن با خداشناسی همواره از موضوعات اصلی مورد توجه اندیشمندان و عرفای مسلمان بوده است. بهشیاری به عنوان یکی از ابعاد کلیدی خودشناسی، کیفیتی از هشیاری است و به طور دقیق تر، توجه کردن به رویدادها و تجربیات درونی و بیرونی به صورت هدفمند، تجربه ای، در لحظه ای حاضر و پذیرش غیرقضاوتی است. بهشیاری که ریشه های مفهومی آن در بودیسم قرار دارد، در سایر سنت های معنوی و دینی نیز حضوری برجسته دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی مقدماتی بازتاب وجوه بهشیاری و مراقبه در سنت های دینی- معنوی، با تأکید بر دیدگاه برخی از متفکران و حکمای مسلمان است. روش: روش تحقیق از نظر نحوه ی گردآوری اطلاعات، توصیفی و اسنادی- تحلیلی است. جامعه ی تحقیق اسناد (شامل برخی کتب و مقالات) مرتبط با موضوع در حوزه ی روانشناسی، و آثار برخی از اندیشمندان و حکمای مسلمان در زمینه ی خودشناسی، سیر و سلوک و تعالی "خود" را شامل می شود. یافته ها: بر اساس دیدگاه متفکران و حکمای مسلمان، مفاهیمی از قبیل: حضور قلب و توجه، تفهیم، مراقبه، تأمل و تدبر، توکل و رضا، خاموشی ذهن و رهایی از زندان گذشته و آینده، از جمله مفاهیمی هستند که به عنوان وجوه مختلف بهشیاری (یا عناصر مرتبط با ارکان بهشیاری) قابل توجه به نظر می رسد. مراقبه از موضوعات کلیدی و اساسی اسلام و دینداری عارفانه و برخی سنت های عرفانی (مانند تصوف) را تشکیل می دهد. مراقبه در اسلام مفاهیم «تفکر و تدبر» را شامل می شود که معنای لغوی آن به معنای «تأمل و اندیشه ورزی درباره جهان» است. توجه و آگاهی هشیارانه، پذیرش غیر قضاوتی، تأکید و تمرکز بر اینجا و اکنون از عناصر/ویژگی های مفهوم بهشیاری در ادبیات روان شناسی است.

کلیدواژه ها:

بهشیاری ، مراقبه ، روانشناسی ، سنت های دینی- معنوی

نویسندگان

مسلم پرتو

استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش

مراجع و منابع این مقاله:

لیست زیر مراجع و منابع استفاده شده در این مقاله را نمایش می دهد. این مراجع به صورت کاملا ماشینی و بر اساس هوش مصنوعی استخراج شده اند و لذا ممکن است دارای اشکالاتی باشند که به مرور زمان دقت استخراج این محتوا افزایش می یابد. مراجعی که مقالات مربوط به آنها در سیویلیکا نمایه شده و پیدا شده اند، به خود مقاله لینک شده اند :
  • جان.بی. ناس. (1370). تاریخ جامع ادیان از آ غاز تاکنون. ...
  • شایگان.داریوش. (1362).ادبیان و مکتب‌های فلسفی هند، چ 3. تهران: امیرکبیر. ...
  • غلامحسین زاده، غلامحسین، ولیئی محمدآبادی، قربان. (1387). بی حرف روییدن ...
  • فیض کاشانی، محمدبن شاه مرتضی. (1389). المحقه البیضا فی تهذیب ...
  • مشکور، محمدجواد. (1359). خلاصه الادیان در تاریخ دین‌های بزرگ، تهران: ...
  • مگی، براین. (1987). فلاسفه بزرگ، ترجمه عزت الله فولادوند، 1372، ...
  • مولوی، جلال الدین محمد بن محمد (1375). مثنوی معنوی، به ...
  • مولوی، جلال‌الدین محمد. (1363)، کتیات شمس یا دیوان کبیر (0 ...
  • Baer, R. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A ...
  • Baumeister, R.F, & Scher, S.J. (1988). Self - defeating behavior ...
  • Bishop, S. R., Lau, M., Shapiro, S., Carlson, L., Anderson, ...
  • Blackledge, J.T., & Hayes, S.C. (2001). Emotion regulation in acceptance ...
  • Brown, K. W., Ryan, R. M., & Creswell, J. D. ...
  • Brown, K.W., &Ryan..R.M. (2003). The benefie of being Present: Mindfulness ...
  • Hayes, S. C. (2002). Acceptance, mindfulness, and science. Clinical Psychology: ...
  • Hayes, S. C., & Shenk, C. (2004). Op erationalizing mindfulness ...
  • Hayes, S.C. (2004). Acceptance and commitment therapy and the new ...
  • Hayes, S.C., Masuda, A., & DeMay, H. (2004). Acceptance and ...
  • Hsu, S. H. ., Grow, J., & Marlatt, A. G. ...
  • Kabat-Zinn, J. (2003). Mindfulnes. based interventions in context: past, present, ...
  • Margolis, J., & Langer, E. (1990). An analysis of addictions ...
  • Ray, O. (2004). How the mind hurs and heals the ...
  • Ryan, R.M., & Deci, E.L. (2000). Self - determination theory ...
  • Shapiro, D, H. Jr., Shwartz, C.E., & Astin, J.A. (1996). ...
  • Teasdale, J. D., Segal, Z. V., & Williams, J. M. ...
  • Thomas, J. E..& Wuyek, L. A. (2008). Minding the Children ...
  • نمایش کامل مراجع